Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi | ECE 403 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına çocukların okula hazır bulunuşlukları ve okula uyum becerilerine yönelik temel unsurlara ilişkin bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Okula hazır bulunuşluk ve okula uyumun tanımını, önemini söyler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Çocukları ilkokula hazırlamada aile, okul, öğretmene ve çevreye düşen görevleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Okul öncesi eğitim ve ilkokul programlarının temel özelliklerini ve birbirleriyle olan ilişkisini söyler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Erken okuryazarlık eğitimi için gereken alt becerileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | İlkokula hazırlık için eğitim-öğretim süreçleri planlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve hazır bulunuşluğu etkileyen faktörler | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
2 | İlkokul ve okul öncesi eğitim programları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
3 | Okula uyum ve İlkokul programında birinci sınıfta gerekli olan ön beceriler. | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
4 | İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
5 | İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
6 | İlkokula hazırlıkta okul ve öğretmenin görev ve sorumlulukları. | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
7 | Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
8 | Yıl içi sınav | |
9 | Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
10 | Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
11 | İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
12 | İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
13 | İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
14 | İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması | Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Polat, Ö.(ed). (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi Anı Yayıncılık. Unutkan Ö.P. (2007) Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İst: Morpa Yay. Oktay A. (ed.) (2018). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara:Pegem Akademi Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. | X | |||||
3 | Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. | X | |||||
4 | Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. | X | |||||
5 | Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular. | ||||||
6 | Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır. | ||||||
7 | Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. | X | |||||
8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. | ||||||
10 | Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır. | ||||||
11 | Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. | ||||||
13 | Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. | X | |||||
14 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |