| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fen Eğitiminde Düşünme Becerilerinin Geliştirilmes | ILF 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞİRİN YILMAZ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Düşünme süreçleri, öğrenme ve bunlar arasındaki ilişkileri anlama, düşünme becerilerini ve yollarını ayrıntılı olarak tanıma, fen ve teknoloji derslerinde düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlayarak fen eğitimine katkıda bulunma. |
| Dersin İçeriği | Öğrenme ve düşünme ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir?; Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları; Piaget’in düşünme süreçleri ve Vygotsky’in görüşlerinin karşılaştırılması; Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri; Bloom taksonomisi; Bilimsel düşünme becerileri; Yaratıcı düşünme becerileri; Problem çözme becerileri; Eleştirel düşünme becerileri; Yansıtıcı düşünme becerileri; Empatik düşünme süreçleri; Biliş üstü beceriler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Düşünme becerileri ve yollarını tanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Düşünme süreçlerini tanımlar. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
| 3 | Düşünme ve öğrenme arasındaki ilişkiyi tartışır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grup Çalışması, | Ödev, Portfolyo, |
| 4 | Farklı düşünme süreçlerini karşılaştırır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Kendi düşünme becerilerini değerlendirir. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, | Portfolyo, |
| 6 | Düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. | Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Tartışma, | Proje / Tasarım, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öğrenme, düşünme ve ilişkisi üzerine tartışmalar. Düşünme becerileri nelerdir? Düşünme süreçlerinde kullanılan akıl yürütme yolları | [1], [2], [3], [5], [6] |
| 2 | Piaget’in düşünme süreçleri | [3], [4], [6] |
| 3 | Vygotsky’in düşünme süreçleri- düşünce dil arasındaki ilişkiler | [3], [4] |
| 4 | Gardner ve Guleman’ın düşünmeye dair görüşleri | [3], [4] |
| 5 | Bloom’un taksonomik sınıflamasında düşünme şekilleri | [3], [4] |
| 6 | Bilimsel düşünme becerileri, geliştirilmesine yönelik öneriler | [3], [4] |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Eleştirel düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [7] |
| 9 | Yaratıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [4], [6], [8] |
| 10 | Problem çözme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [2], [3], [4] |
| 11 | Yansıtıcı düşünme becerileri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [2], [3], [4] |
| 12 | Empatik düşünme süreçleri ve geliştirilmesine yönelik öneriler | [2], [3], [4] |
| 13 | Biliş üstü beceriler (Üst biliş) | [2], [3], [4] |
| 14 | Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları. [2] Demirel Ö. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı). [3] Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think (2nd ed). Nelson Thornes. UK. [4] Özden, Y. (1997). Öğrenme ve Öğretme, Yaratıcılığı Geliştirme, Düşünmeyi Öğrenme, Öğrenme Biçemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık. [5] Selçuk, Z. (1994). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Atlas Kitabevi (5. Basım). [6] Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi (3. Basım). [7] Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: PegemA Yayıncılık. [8] Üstündağ, T. (2003). Yaratıcılığa Yolculuk. Ankara: PegemA Yay. (2. Baskı). |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Düşünme becerileri ve yollarını tanır. |
| 2 | Düşünme süreçlerini tanımlar. |
| 3 | Düşünme ve öğrenme arasındaki ilişkiyi tartışır. |
| 4 | Farklı düşünme süreçlerini karşılaştırır. |
| 5 | Kendi düşünme becerilerini değerlendirir. |
| 6 | Düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 3 | 20 | 60 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||