| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çevre Eğitimi | TDS 109 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ekolojinin temel kural ve ilkeleri, ekosistemi oluşturan unsurlar ve bunların işlevleri, biyolojik ilişkiler ve insanlığın temel ekolojik sorunları ve çözüm yolları ile ilgili bilgi sahibi olabilme |
| Dersin İçeriği | Çevre ve ekoloji ile ilgili temel kavramlar; Ekosistem ve ekosistemi oluşturan unsurlar; Besin zinciri ve besin ağı; Ekosistemlerde biyolojik ilişkiler; Ekosistemlerdeki canlı ve cansız unsurların temel işlevleri; Karasal ve sucul ekosistemler; İnsanlığın temel ekolojik sorunları: insan kaynaklı çevre sorunları; Küresel iklim değişimi ve küresel ısınma; Doğal tehlikelerden kaynaklanan çevre sorunları; Dünyada ve Türkiyede çevre korumacılık. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çevre ve ekosisteme ait tanımları açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Ekosistemi oluşturan canlı ve cansız unsurları tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Besin zinciri ve besin ağını anlatır, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 4 | Ekosistemlerde biyolojik ilişkileri anlatır, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Ekosistemlerde enerji ve madde döngüsünü anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | İnsanlığın temel ekolojik sorunlarını açıklar (nüfus artışı; ekolojik etki; erozyon; ormanların yok olması; kentsel çevreler; davranış kirliliği; çevre kirlenmesi; bataklıklar ve atık sular). | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 7 | Dünyada ve Türkiyedeki çevre korumacılık hakkında yorumlarını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çevre ve ekoloji ile ilgili temel kavramlar | |
| 2 | Ekosistem ve ekosistemi oluşturan unsurlar | |
| 3 | Besin zinciri ve besin ağı | |
| 4 | Ekosistemlerde biyolojik ilişkiler | |
| 5 | Ekosistemlerdeki canlı ve cansız unsurların temel işlevleri | |
| 6 | Karasal ve sucul ekosistemler | |
| 7 | İnsanlığın temel ekolojik sorunları: insan kaynaklı çevre sorunları | |
| 8 | İnsanlığın temel ekolojik sorunları: insan kaynaklı çevre sorunları | |
| 9 | Küresel iklim değişimi ve küresel ısınma | |
| 10 | ARA SINAV | |
| 11 | Doğal tehlikelerden kaynaklanan çevre sorunları | |
| 12 | Doğal tehlikelerden kaynaklanan çevre sorunları | |
| 13 | Dünyada çevre korumacılık | |
| 14 | Türkiyede çevre korumacılık |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Yıldız K. Ve ark. 2007. Çevre Bilimi. Gündüz eğitim ve yayıncılık [3] Kazım Yıldız (2006), Çevre Bilimi, Gündüz Eğitim Yayınları, İstanbul |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanına ilişkin terimleri açıklar. | X | |||||
| 2 | Alanının gerektirdiği temel düzeyinde bilgisayar yazılımlarını , bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| 3 | Optisyenlik Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahiptir. | X | |||||
| 4 | Optisyenlik Programı alanındaki temel düzeyde bilgiyi uygulayabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Birey ve halk sağlığı ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
| 6 | Optisyenlik Programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
| 7 | İşyeri ve mağaza yönetimi için gerekli bilgi, tecrübe ve nezaket kurallarına sahiptir. | X | |||||
| 8 | Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 9 | İnsan vücudunun göz anatomisine hakim olabilmelidir. | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenme bilincine, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bilgi kaynaklarına ulaşır. | X | |||||
| 11 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 12 | Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen yetkinlikte olunmalıdır. | X | |||||
| 13 | Gelişen teknolojiye ve ürünleri yakından takip ederek kendisinin ihtiyaç duyduğu yeni olanaklara ulaşmada hevesli olmalıdır. | X | |||||
| 14 | Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimi, satışı ve hazırlanmasıyla kullanıcıya adaptasyonunu sağlayabilmelidir. | X | |||||
| 15 | Temel optik aletler ve cihazları kusursuz bir biçimde kullanarak, gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları ve makineleri kullanabilmelidir. | X | |||||
| 16 | Göz ve görme sağlığı ve hastalıkları hakkında temel bilgilere sahip olabilmelidir. | X | |||||
| 17 | Sağlık hizmetlerinin Türkiye’de örgütlenme şeklini ve kendi disiplininin bu örgütlenme içindeki yerini anlayabilmelidir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çevre ve ekosisteme ait tanımları açıklar, | |||||||||||||||||
| 2 | Ekosistemi oluşturan canlı ve cansız unsurları tanımlar, | |||||||||||||||||
| 3 | Besin zinciri ve besin ağını anlatır, | |||||||||||||||||
| 4 | Ekosistemlerde biyolojik ilişkileri anlatır, | |||||||||||||||||
| 5 | Ekosistemlerde enerji ve madde döngüsünü anlatır | |||||||||||||||||
| 6 | İnsanlığın temel ekolojik sorunlarını açıklar (nüfus artışı; ekolojik etki; erozyon; ormanların yok olması; kentsel çevreler; davranış kirliliği; çevre kirlenmesi; bataklıklar ve atık sular). | |||||||||||||||||
| 7 | Dünyada ve Türkiyedeki çevre korumacılık hakkında yorumlarını anlatır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 91 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||