Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir ve Usulü | DAO 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Davut Aydüz, Prof. Dr. Muhammed Aydın, Doç. Dr. Muhittin Akgül, Yard. Doç. Dr. Yunus Ekin, Yard. Doç. Dr. İhsan Kahveci, Yard. Doç. Dr. Hüseyin Akyüzoğlu, Yard. Doç. Dr. Adil Öksüz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Tefsir Usulü ve Tarihi’ne ait kavram, konu ve kaynakları kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Tefsir Usulü’ne ait kavram, konu ve kaynaklar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi’nin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Tefsir Usulü konularını yorumlar. | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
7 | Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûn’un Kur’an’ı nasıl tefsir ettiklerini gösterir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi kavramlarına, konularına ve kaynaklarına giriş | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Kur´an Tarihi: Vahyin mahiyeti, biçimleri; Allah (c.c.), Cebrail (a.s.), Peygamberler ve diğer insanlarla ilişkisi. | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümleri | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Kur´an´ın yazıya geçirilmesi, derlenmesi, çoğaltılması, harekelenmesi, noktalanması, okunuşu ve yedi harf meselesi | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Tefsir Usulü: Tefsir, tevil, terceme, meal kavramları; ulûmu´l-Kur´an kavramı ve tefsir usulü ile ilişkisi | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Nüzûl Sebepleri; Nâsih-Mensûh | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Muhkem ve Müteşabih | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler |
8 | Mukattaa harfleri; Kur´an´ın İ´cazı; Garîbu´l-Kur´an | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
9 | Kur´an´ın üslubu; Kur´an´da yeminler; Müşkilü´l-Kur´an | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Mübhemâtü´l-Kur´an; Kur´an´da tekrarlar, meseller, hakikat ve mecaz | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Vücûh ve Nezâir; Kur´an kıssaları; Ayet ve sûreler arası münasebet; Kur´an´ın faziletleri | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Tefsir Tarihi: Hz. Peygamber´in (s.a.s.) Kur´an´ı tefsir | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Sahabe ve Tabiûn döneminde tefsir; Tefsirin tedvini | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Nakil ve içtihad açısından tefsir: Rivayet ve dirayet tefsiri; örnekleri | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Halis Albayrak, Tefsir Usulü |
Ders Kaynakları | Suyûtî, C., el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Kahire 1985. Zerkânî, M., Menâhilu’l-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Kahire ts. Kattân, M., Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´an, Beyrut 1981. Akk, H.A., Usûlü´t-tefsîr ve kavâiduhû, Beyrut 1986. Cerrahoğlu, İ., Tefsir Usûlü, Ankara 1983. Aydüz, Davut, Tefsir Tarihi, İstanbul 2010. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | X | |||||
3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | ||||||
5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | ||||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | ||||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | X | |||||
12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi’nin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. | ||||||||||||||||||||
2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | ||||||||||||||||||||
3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | ||||||||||||||||||||
4 | Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | ||||||||||||||||||||
6 | Tefsir Usulü konularını yorumlar. | ||||||||||||||||||||
7 | Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûn’un Kur’an’ı nasıl tefsir ettiklerini gösterir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 177 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,08 | ||
dersAKTSKredisi | 7 |