| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Tarihi | EPU 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 8 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Orta Asyadan bugüne Türk kültür ve medeniyetinin kendine göre biçimlendirdiği ve inşa ettiği eğitim düşüncesi ve yapılarını tarihsel süreç içinde incelemek. |
| Dersin İçeriği | Eski Türklerde sosyal-ekonomik yaşam ve eğitim, İslamda eğitim, Medreselerin ortaya çıkış gerekçeleri, medreselerde eğitim, Osmanlı modernleşmesi ve öğretmen eğitini, Tevhid-i Tedrisat, köy enstitüleri, YÖK ve eğitimin güncel sorunları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eğitim düşünce ve yapısının toplumsal gerçeklere göre biçimlendiğini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Türklerin sahip oldukları kültüre göre eğitim anlayış ve yapılarının değiştiğini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
| 3 | İslam öncesi eğitim düşüncesi ve yapılarını analiz eder. | Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 4 | İslamla birlikte (Selçuklu ve Osmanlı dönemi) Türklerin eğitim düşüncesindeki değişimi analiz eder. | Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Cumhuriyetin eğitim anlayışını gerekçeleriyle analiz eder. | Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Çağdaş Türk eğitim sisteminin temellerini analiz eder. | Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk Eğitim Tarihi Dersinin Amacı, Kapsamı ve İşlevi. | |
| 2 | Eski Türklerde Sosyal-Ekonomik Yaşam ve Eğitim | |
| 3 | İslamda Eğitim, Peygamberin Eğitimin Kurumsallaşmasına Katkıları, Türklerin Müslüman Olması ve Ortaya Çıkan Yeni Toplumsal Yapılara Göre Eğitim Düşüncesi. | |
| 4 | Tekke ve Tasavvuf Eğitimi, Kütüphaneler (okur-yazarlık), Vakıf Kavramı, Amacı, Önemi, İşlevi (örnek bir vakfiye üzerinden) | |
| 5 | Farabi ve İbni Sinada Eğitim, Kutadgu Bilig, Atabetül Hakayık ve Divanü Lügatit Türkte Eğitim. Karahanlı Medreseleri, Selçuklu Nizamiye Medreseleri. | |
| 6 | Medreselerin Ortaya Çıkış Gerekçeleri, Anadolu Selçuklu Medreseleri, Cacabey Medresesi | |
| 7 | Ahilik, Atabeylik, Osmanlı Kuruluş Dönemi Medreseleri. | |
| 8 | Fatih Sahnı Seman Medreseleri, Enderun Mektebi, | |
| 9 | Klasik Dönem Medreselerinde Gerileme | |
| 10 | Osmanlı Modernleşmesi, Eğitimde Modernleşme, Öğretmen Yetiştirme, Darulmuallim, Darulmuallimat, Darülfunun, Diğer Batılı Tarzı, Maarifi Umumiye Nizamnamesi. | |
| 11 | Emrullah Efendi ve Tuba Ağacı Nazariyesi, Maarif Şuraları, | |
| 12 | Tevhidi Tedrisat, Hasan Ali Yücel, Köy Enstitüleri | |
| 13 | YÖK ve Eğitimin Güncel Sorunları | |
| 14 | Genel Değerlendirme ve Kapanış |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Akyüz, Yahya, Türk Eğitim Tarihi, Başlangıcından 2010a, Ankara Pegem Yayınları, 2011. Demiralp, Yekta, Erken Dönem Osmanlı Medreseleri (1300 - 1500) Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1998. Kaplan, İsmail, Türkiye´de Milli Eğitim İdeolojisi. İletişim Yay. 1999. Kodaman, Bayram, Abdülhamit Devri Eğitim Sistemi, Türk Tarih Kur. Yay. 1980. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | X | |||||
| 2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | X | |||||
| 3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | X | |||||
| 4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | X | |||||
| 5 | Program tasarısı hazırlama | X | |||||
| 6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | X | |||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | X | |||||
| 8 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | X | |||||
| 9 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | X | |||||
| 10 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
| 11 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | X | |||||
| 12 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eğitim düşünce ve yapısının toplumsal gerçeklere göre biçimlendiğini kavrar. | ||||||||||||
| 2 | Türklerin sahip oldukları kültüre göre eğitim anlayış ve yapılarının değiştiğini kavrar. | ||||||||||||
| 3 | İslam öncesi eğitim düşüncesi ve yapılarını analiz eder. | ||||||||||||
| 4 | İslamla birlikte (Selçuklu ve Osmanlı dönemi) Türklerin eğitim düşüncesindeki değişimi analiz eder. | ||||||||||||
| 5 | Cumhuriyetin eğitim anlayışını gerekçeleriyle analiz eder. | ||||||||||||
| 6 | Çağdaş Türk eğitim sisteminin temellerini analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
| Ödev | 2 | 15 | 30 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 186 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 8 | ||