Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeniçağ Osmanlı Kronik Okumaları I (15. ve 16. Yüzyıl) YEN 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR
Dersi Verenler Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu derste Yeniçağ dönemine ait Osmanlı kroniklerinin nasıl okunacağı ve Osmanlı tarihi çalışmalarında nasıl kullanılacağının öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste erken dönem (15 ve 16. Yüzyıl) Osmanı kroniklerinden çeşitli bölümler okunarak analizleri yapılacaktır. Ayrıca bu kronikler tanıtılacak, dil ve üslup özellikleri ile birbiriyle bağlantıları ve içerdiği bilgiler incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeniçağ Osmanlı Tarihi ile ilgili kronikleri tanıma Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Yeniçağ Osmanlı Tarihi kroniklerinin özelliklerini bilme Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Yeniçağ Osmanlı Tarihi ile ilgili kronikleri okuma, anlama ve sonuç çıkarma Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
4 Kronikler arasındaki ilişkileri kavrayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlk Osmanlı kroniklerinin ortaya çıkışı
2 15. yüzyıl Osmanlı kronikleri: Dil ve üslup özellikleri, kaynak değerleri
3 15. yüzyıl Osmanlı kronikleri: Dil ve üslup özellikleri, kaynak değerleri
4 15. yüzyıl kroniklerinden bazı bölümlerin okunması
5 15. yüzyıl kroniklerinden bazı bölümlerin okunması
6 15. yüzyıl kroniklerinden bazı bölümlerin okunması
7 15. yüzyıl kroniklerinin 16. yüzyıl kroniklerine etkileri
8 16. yüzyıl Osmanlı kronikleri: Dil ve üslup özellikleri, kaynak değerleri
9 15. yüzyıl Osmanlı kronikleri: Dil ve üslup özellikleri, kaynak değerleri
10 16. yüzyıl kroniklerinden bazı bölümlerin okunması
11 16. yüzyıl kroniklerinden bazı bölümlerin okunması
12 16. yüzyıl kroniklerinden bazı bölümlerin okunması
13 16. yüzyıl kroniklerinden bazı bölümlerin okunması
14 Genel değerlendirmeler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Aşıkpaşazade Tarihi, haz. Necdet Öztürk, Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2013.

Oruç Beğ Tarihi (1288-1502), haz. Necdet Öztürk, Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2014.

Mevlânâ Mehmed Neştî, Cihannümâ (1288-1485), haz. Necdet Öztürk, Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2013.

Tarih-i Selanikî, haz. Mehmet İpşirli, İstanbul 1989.

Gelibolulu Mustafa Âli, Kitabü't-Târih-i Künhü'l-Ahbar, I-II, haz. İ. Hakkı Çuhadar vd., Kayseri 1988.

Hoca Saadeddin, Tacü't-Tevarih, I-V, sad. İsmet Parmaksızoğlu, Ankara 1979.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Sözlü Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Sözlü Sınav 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6