Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Kurumları Tarihi | ORT 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Müslüman toplumların kurumlar açısından geçirdikleri dönemleri öğrenerek çağımıza nasıl ışık tutulabileceğini belirlemek |
Dersin İçeriği | VII. Asırdan günümüze kadar gelen kurumların ele alınarak fonksiyonlarının ortaya konulması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Medine Şehir-Site Devletini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Vergi müessesesinin ortaya çıkışını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Askeri teşkilatın unsurlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
4 | Emevi siyasi teşkilatı hakkında bilgiler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
5 | Emevî ve Abbasilerde idarî teşkilatları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
6 | Vezirlik ve Emirulümeralık müesseselerinin temel özelliklerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
7 | Fütüvvet ve Ahilik müessesesini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
8 | Tekkeler hakkında bilgiler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
9 | Divanlar hakkında genel değerlendirmeler yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medine Şehir-Site Devleti | |
2 | İslamda vergi müessesesinin ortaya çıkışı | |
3 | H. I. Asırda Askerî Teşkilat | |
4 | Emevilerde siyasi teşkilat | |
5 | Emevi ve Abbasilerde İdari teşkilat | |
6 | Ortaçağda Berid Teşkilatı | |
7 | Hisbe Teşkilatı | |
8 | Vezirlik-Emirülumeralık müessesesi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Camiler ve Fonksiyonları | |
11 | Fütüvvet ve Ahilik Müessesesi | |
12 | Tekkeler | |
13 | Kütüphaneler | |
14 | Divanlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Cahit Baltacı, İslâm Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2005 Şevki Ebu Halil, İslam ve Dünya Medeniyetleri Tarihi, (trc. A. Aydın), İstanbul 2005, Bilge Adam Yayınları Bekir Karlığa, İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, İstanbul 2004, Litra Yayınları İ. Aycan, Emeviler Dönemi Bilim Kültür ve Sanat Hayatı, Ankara 2003, İlahiyat Yayınları F. Sezgin, İslamda Bilim ve Teknik, Ankara 2007, Kültür Bakanlığı Yayınları. H.A.R. Gibb., İslâm Medeniyeti Üzerine Araştırmalar. Adam Mez, Onuncu Yüzyılda İslâm Medeniyeti, İstanbul 2000. H. G. S. Hodgson, İslâmın Serüveni, İstanbul 1993, İz Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |