Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Araştırmalarında Metod YEN 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT HÜDAİ ŞENTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlmî ve meslekî konularda Kütübhanelerden ve Arşivlerden yararlanma usul ve teknikleri kazandırma;
Bir eser veya makaleyi ilmî usulde kaleme alma ve yayınlama usul ve teknikleri kazandırma.

Dersin İçeriği

Eserin Hazırlık Safhası, Eserin Kaleme Alınması,Eserin Basımı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlmî ve meslekî konularda kütüphanelerden ve arşivlerden yararlanma usul ve tekniklerini anlatmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Bilgi ve belgeleri yorumlamak Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Bilgi ve belgeleri tasvir etmek açıklamak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
4 Bilgi ve belgeleri ilmî çalışmalarda açıklamak Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
5 Bilgi ve belgeler hakkında hüküm vermek Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Bilgi ve belgeleri ilmî çalışmalarda derlemek Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Tarihi Araştırmalarında müracaat edilecek başlıca Kaynaklar.
2 Konunun Tesbiti ve Sınırlarının Çizilmesi.
3 Bibliyografyanın Tesbiti ve Toplanması.
4 Arşiv malzemesinin tesbiti ve toplanması.
5 Arşiv Belgelerinden yararlanma teknikleri; Arşiv Belgelerinden özet çıkarma teknikleri.
6 Yazma Eserlerinn Tenkidli Transkripsiyon usulu ile yayına hazırlanması.
7 Maddi ve Sözlü malzemenin tesbiti.
8 Toplanan notların tasnifi ve planın yapılması.
9 ARA SINAV
10 Eserin Kaleme Alınması: Notların Tasnifi.
11 Eseri Kaleme Alma (Yazma).
12 Dipnotu Usul ve Teknikleri.
13 Bibliyografya ve İndeks hazırlama.
14 Son Şekil ve düzeltmeler.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul.
2) Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih araştırmalarında Usul, İstanbul 1990.
3) Z. Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul, 1969.
4) M. Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İst. 1979.
5) Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, İstanbul 1994.
6) Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir?, İstanbul 2001.
7) E.H. Carr., Tarih Nedir, İstanbul 1980.
8) Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İst. 1989.
9) Ali Aktan, Osmanlı Paleografyası ve Siyasi Yazışmalar, İstanbul 1995.
10) Mahmud Yazır, Eski Yazıları Okama Anahtarı, VGM yay., Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Sözlü Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6