Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağ Tarih Metodolojisi ORT 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

İslam Tarihi

Selçuklu Tarihi

Roma-Bizans Tarihi

Genel Ortaçağ Tarihi

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ortaçağ Tarihi Araştırma Metotları ve Kaynaklarının Değerlendirilmesi

Dersin İçeriği

Ortaçağ Tarihi araştırmalarının coğrafi süreçlere göre değerlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ortaçağ Tarihi Kaynaklarının Değerinin Ölçülmesi Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Ödev,
2 Ortaçağ Süreçlerinin Tespiti ve Tayini Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Türk-İslam Medeniyetinin Tesisinde Kültürel ve Coğrafi Farklılıkların Değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Ortaçağ Türk Tarihinin Karakterinin Tespiti Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Ödev,
5 Ortaçağ Tarihinin Doğu ve Batı dünyası için farklılıklarının tayin ve tespiti Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortaçağ Tarih Metodolojisine Giriş
2 Ortaçağ Tarih Yazımının Başlangıcı
3 Ortaçağ Tarih Yazımının Gelişimi
4 Ortaçağ Araştırmalarında İzlenecek Metodlara Genel Bir Bakış
5 Ortaçağ Araştırmalarında İzlenecek Metodlara Genel Bir Bakış
6 Ortaçağ Tarih Yazarlarının Yöntemlerine Bir Bakış
7 Ortaçağ Tarih Yazarlarının Yöntemlerine Bir Bakış
8 Kronolojik Tarih Yazımı
9 Ara Sınav
10 Olaylara Göre Tarih Yazımı
11 Olaylara Göre Tarih Yazımı
12 Ortaçağ Tarihi Kaynaklarının İncelenmesi
13 Ortaçağ Tarihi Kaynaklarının İncelenmesi
14 Ortaçağ Tarihi Kaynaklarının İncelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Lütfi Şeyban, Tarih Metodu.

Ders Kaynakları

1. R. Stephen Humpreys, İslam Tarih Metodolojisi
2. Şemsettin Günaltay, İslamda Tarih ve Müverrihler
3. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6