Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Osmanlı Türkçesi Metinleri | ETD 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Osmanlı Türkçesi gramer ve metin derslerini Lisans düzeyinde almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eski Anadolu Türkçesi döneminden Klasik Osmanlı Türkçesi dönemine geçişten Yenileşme (Batılılaşma) Dönemi Osmanlı Türkçesi Metinlerinden hareketle Osmanlı Türkçesi Metinleri üzerinde uygumla yaparak bilgi sahibi yapmak. |
Dersin İçeriği | EAT ile Osmanlı Türkçelerinin Mukayesesi, Başlangıç Dönemi Osmanlı Türkçesi Özellikleri, Klasik Dönem Osmanlı Türkçesi Özellikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi özelliklerini tanıma | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Osmanlı Türkçesinin alfabesini tanıma | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri okuma | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Beyliğinin ilk dönemlerinde yetişmiş şair ve yazarlar | Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, 13. baskı Alfa yay. İst. 1994, 232+175 s. adlı kitap incelenecek |
2 | 15. yy. edebi metinlerinin okunması, çeviri yazıya aktarılması | |
3 | 15. yy. edebi metinlerinin üzerinde dil ve üslup çalışması | |
4 | 15. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
5 | 16. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
6 | 16. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
7 | 16. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
8 | 17. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
9 | Ara Sınav | |
10 | 17. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
11 | 17. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması | |
12 | 15.yy.- 17.yy. metinlerinin ses özellikleri bakımından mukayesesi | |
13 | 15.yy.- 17.yy. metinlerinin söz varlığı açısından mukayesesi | |
14 | 15.yy.- 17.yy. metinlerinin gramer özellikleri açısından mukayesesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | 1- Mustafa Özkan, TÜRK Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, Filiz Kitabevi, İST. 1995, 751 S. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |