| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Harezm Türkçesi Metin İncelemeleri | YTD 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN | 
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra Kirik, Arş. Gör. Bahri Kuş  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Harezm Türkçesinin genel Türk dili tarihi içerisindeki yerini belirlemek, Eski Türkçeden Harezm Türkçesi dönemine gelinceye kadar Türk dilinin geçirmiş olduğu evreleri incelemek ve ortak ve farklı yönlerini ortaya koymak.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Türk dili tarihi içerisinde Harezm Türkçesinin yeri. Harezm bölgesinde boy ve şive etkileşimleri. Farklı şivelerin yazı diline etkileri. Türk yazı dilinin kollara ayrılması.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Harezm Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Harezm Türkçesinin yeri nedir, tanımlar | Soru-Cevap, Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, | 
| 2 | Harezm Türkçesi’nin Orta Türkçe içerisindeki önemi ve dil özelliklerini açıklar | Gösteri, Tartışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav , Ödev, | 
| 3 | Orta Türkçenin tarihi şivelerini karşılaştırır, kökenlerini tespit eder ve örnekler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav , | 
| 4 | Harezm Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri Standart Türkiye Türkçesiyle mukayese eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Performans Görevi, Sözlü Sınav, | 
| 5 | Harezm Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler | Anlatım, Benzetim, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, | 
| 6 | Harezm Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Türk dilinin tarihi dönemleri | Türk dilinin tarihi hakkında bilgi edinmiş olmak. | 
| 2 | Harezm bölgesi ve boy karışmaları | Harezm coğrafyası hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 3 | Harezm Türkçesi grameri | Harezm Türkçesi dil bilgisi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 4 | Nehcü’l Feradis metin incelemeleri | Nehcü'l Feradis'ten verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| 5 | Nehcü’l Feradis metin incelemeleri | Nehcü'l Feradis'ten verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| 6 | Nehcü’l Feradis metin incelemeleri | Nehcü'l Feradis'ten verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| 7 | Nehcü’l Feradis metin incelemeleri | Nehcü'l Feradis'ten verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| 8 | Kısasü’l Enbiya metin incelemesi | Kısasü’l Enbiya'dan verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| 9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmak. | 
| 10 | Kısasü’l Enbiya metin incelemesi | Kısasü’l Enbiya'dan verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| 11 | Kısasü’l Enbiya metin incelemesi | Kısasü’l Enbiya'dan verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| 12 | Kısasü’l Enbiya metin incelemesi | Kısasü’l Enbiya'dan verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| 13 | Harezmli Hafız Divanı metin incelemesi | Harezmli Hafız Divanı'ndan verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| 14 | Harezmli Hafız Divanı metin incelemesi | Harezmli Hafız Divanı'ndan verilen örnek metinleri incelemiş olmak. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. ERCİLASUN,Ahmet Bican, Türk Dili Tarihi, Ankara, 2004.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Harezm Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Harezm Türkçesinin yeri nedir, tanımlar | ||||||||||||||
| 2 | Harezm Türkçesi’nin Orta Türkçe içerisindeki önemi ve dil özelliklerini açıklar | ||||||||||||||
| 3 | Orta Türkçenin tarihi şivelerini karşılaştırır, kökenlerini tespit eder ve örnekler | ||||||||||||||
| 4 | Harezm Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri Standart Türkiye Türkçesiyle mukayese eder. | ||||||||||||||
| 5 | Harezm Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler | ||||||||||||||
| 6 | Harezm Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Kısa Sınav | 15 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| 2. Kısa Sınav | 15 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 | 
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 | 
| Ödev | 1 | 5 | 5 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 | 
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||