Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Biliminin Tarihi Gelişimi YTD 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK,
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Esra Kirik

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dilbiliminin oluşumu ve gelişimini kavratmak

Dersin İçeriği

Dilbiliminin dünyada ve Türkiye’de tarihi gelişimini tanıtmak, önemli dilbilim okulları: Cenevre ve Prag okulları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Batı kaynaklı dilbilim kuramlarını öğrenir. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Dilbilimin alt sınıflarını öğrenir. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Performans Görevi, Sözlü Sınav, Sınav , Ödev,
3 Dilbilim ve dilbilgisinin ortaklaştığı veya farklılaştığı alanları tespit eder. Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi,
4 Dilbilimin gelişim aşamalarını tarihî yönden inceler. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dil nedir, doğuşu, dil ve ilişkili olduğu kavramlar, dilbilim tanımı ve dilbilgisiyle farklı yönlerini kavrama Doğan Aksan, “Her Yönüyle Dil” kitabını okumak
2 Dil tanımları. Dil-toplum ilişkisi, dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi
3 Dilbilim prensiplerini tanıtma
4 Dil sisteminin fizyolojik ve ruhi boyutları
5 Dilbilimin tanımı ve görevleri
6 Dilbilim ve Dilbilgisinin görev alanları
7 İskenderiye, Eski Yunan, Roma Dönemi
8 5. yüzyıl sufistler ve Platon
9 Ara Sınav
10 Orta çağ Kaşgarlı Mahmud, Roger Bacon, Skolastikler
11 Rönesans dönemi
12 Hint Gelenekleri
13 18. yüzyıldan sonraki dilbilimciler ; Saussere, Bally, H. Frei, R.Godel
14 Cenevre and Prag Okulları, Modern dilbilim ve dilbilimciler
Kaynaklar
Ders Notu

Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK.Yay.,Ank. 2000, 244s.
Sağır, Mukim, Dilbilim ve Türk Dilbilgisi, Ata.Üni. Yay. Erzurum 1995, 90s.
Toklu, Osman, Dilbilime Giriş, Akçağ Yay., Ank.2003, 167s.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 15 30
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6