| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dil Biliminin Tarihi Gelişimi | YTD 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, |
| Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Esra Kirik |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dilbiliminin oluşumu ve gelişimini kavratmak |
| Dersin İçeriği | Dilbiliminin dünyada ve Türkiye’de tarihi gelişimini tanıtmak, önemli dilbilim okulları: Cenevre ve Prag okulları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Batı kaynaklı dilbilim kuramlarını öğrenir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Dilbilimin alt sınıflarını öğrenir. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Performans Görevi, Sözlü Sınav, Sınav , Ödev, |
| 3 | Dilbilim ve dilbilgisinin ortaklaştığı veya farklılaştığı alanları tespit eder. | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | Dilbilimin gelişim aşamalarını tarihî yönden inceler. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil nedir, doğuşu, dil ve ilişkili olduğu kavramlar, dilbilim tanımı ve dilbilgisiyle farklı yönlerini kavrama | Doğan Aksan, “Her Yönüyle Dil” kitabını okumak |
| 2 | Dil tanımları. Dil-toplum ilişkisi, dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi | |
| 3 | Dilbilim prensiplerini tanıtma | |
| 4 | Dil sisteminin fizyolojik ve ruhi boyutları | |
| 5 | Dilbilimin tanımı ve görevleri | |
| 6 | Dilbilim ve Dilbilgisinin görev alanları | |
| 7 | İskenderiye, Eski Yunan, Roma Dönemi | |
| 8 | 5. yüzyıl sufistler ve Platon | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Orta çağ Kaşgarlı Mahmud, Roger Bacon, Skolastikler | |
| 11 | Rönesans dönemi | |
| 12 | Hint Gelenekleri | |
| 13 | 18. yüzyıldan sonraki dilbilimciler ; Saussere, Bally, H. Frei, R.Godel | |
| 14 | Cenevre and Prag Okulları, Modern dilbilim ve dilbilimciler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK.Yay.,Ank. 2000, 244s. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Batı kaynaklı dilbilim kuramlarını öğrenir. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Dilbilimin alt sınıflarını öğrenir. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Dilbilim ve dilbilgisinin ortaklaştığı veya farklılaştığı alanları tespit eder. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Dilbilimin gelişim aşamalarını tarihî yönden inceler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 40 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 161 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||