Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eski Anadolu Türkçesi Grameri II | ETD 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER, |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Esra Kirik |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Batı Türkçesinin ilk yazılı döneminin genel Türkçe içerisindeki yerini, Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesi dönemine gelinceye kadar Türk dilinin geçirmiş olduğu evreleri incelemek ve ne gibi ortak ve farklı unsurların olduğunu ortaya koymak. |
Dersin İçeriği | Türk dili tarihi içerisinde Batı Türkçesinin yeri. Karışık dilli eserlerin dil özellikleri. Batı Türkçesinin genel dil özellikleri. Bu dönemde yazılmış el yazmalarının dil özellikleri açısından taşıdıkları malzemenin önemi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eski Anadolu Türkçesinin genel Türkçe içindeki yerini tespit edebilen, | Anlatım, | Sınav , |
2 | Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesine kadar Türk dilinde gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen, | Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, |
3 | Karşılaştırmalı bir çalışma ve derinlemesine inceleme yapabilme bilgi ve tecrübesine sahip olan, | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
4 | Eski Anadolu Türkçesinden Türkiye Türkçesine gelinceye kadar gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen, | Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, | Proje / Tasarım, Portfolyo, |
5 | Eski Anadolu Türkçesinde cümle yapısını tespit edip inceleyebilen, | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Eski Anadolu Türkçesi döneminde yazılmış eserler üzerinde dil incelemesi yapabilen öğrenciler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadı Burhaneddin Divanı metin incelemesi | |
2 | Kadı Burhaneddin Divanı metin incelemesi | |
3 | Kadı Burhaneddin Divanı metin incelemesi | |
4 | Nesimi Divanı metin incelemesi | |
5 | Nesimi Divanı metin incelemesi | |
6 | Süheyl ü Nevbahar metin incelemesi | |
7 | Süheyl ü Nevbahar metin incelemesi | |
8 | Tıp metinleri üzerine dil incelemeleri | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Tıp metinleri üzerine dil incelemeleri | |
11 | Tıp metinleri üzerine dil incelemeleri | |
12 | Dede Korkut Oğuznameleri metin incelemesi | |
13 | Dede Korkut Oğuznameleri metin incelemesi | |
14 | Dede Korkut Oğuznameleri metin incelemesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. ERCİLASUN,Ahmet Bican, Türk Dili Tarihi, Ankara, 2004. 2. Komisyon, Türk Dünyası El Kitabı, Ankara, 1982. 3. YAVUZ, Kemal, Garibname (Tıpkı Basım, Karşılaştırmalı metin ve Aktarma), TDK Yayınları, İstanbul,2000. 4. Tarama Sözlüğü, Ankara, 1967. 5. GÖKYAY, Orhan Şaik, Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul, 2000 6. GÜLSEVİN, Gürer, BOZ, Erdoğan, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, Ankara, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |