| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Sözlük Bilimi ve Türkçenin Sözlükleri | YTD 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK | 
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra Kirik | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Sözlük bilim hakkında genel bilgiler verildikten sonra Türk dilinin binyıllık sözlük geleneğini ve birikimini örnekleriyle tanıtmak. | 
| Dersin İçeriği | Sözlük biliminin mahiyeti ve özellikleri | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Sözlük bilimine dair temel bilgilere sahip olup sözlük bilimini tanımlar, örnek sözlükleri sıralar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, | 
| 2 | Sözlük türlerini belirler, açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sözlü Sınav, Ödev, | 
| 3 | Sözlük türlerini örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Performans Görevi, | 
| 4 | Sözlük türlerini ve sözlük ile dizin arasındaki farkları ayırt eder, karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, | 
| 5 | Türkçenin tarihi sözlüklerini derler, örnek sözlük tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Benzetim, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, | 
| 6 | Lehçe, şive ve ağız sözlüklerini değerlendirir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Sözlük biliminin mahiyeti,özellikleri ve uygulamaları | |
| 2 | Dünyanın ünlü sözlükleri hakkında genel bilgi | |
| 3 | Sözlükçülüğün tarihçesi | |
| 4 | İlk Türk sözlüğü Divanü Lugati´t Türk hakkında bilgiler | |
| 5 | Divanü Lugati´t Türk üzerine incelemeler | |
| 6 | Köktürk ve Uygur Türkçesinin söz varlığı | |
| 7 | Uygur Türkçesi sözlüğü | |
| 8 | Kıpçak Türkçesi sözlükleri | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Karahanlı Türkçesi sözlükleri | |
| 11 | Çağatay Türkçesi sözlükleri | |
| 12 | Eski Türkiye Türkçesi ve Osmanlı Türkçesi sözlükleri | |
| 13 | Çağatay Türk şiveleri sözlükleri | |
| 14 | Son yüz yılın Türkiye Türkçesi sözlükleri | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1-Atalay,Besim,DLT 1-2-3-4,TDK Yay.Ank.1986 2-Caferoğlu,Prof.Dr.Ahmet,Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü,Enderun Kit.İst.1990 3-Tarama Sözlüğü,10 cilt,TDK Yay.Ank.1990 4-Derleme Sözlüğü,12 cilt,TDK Yay.Ank.1990 5-Devellioğlu,Ferit,Aydın Kit.Ank.2003 6-Şemseddin Sami,Kamus-ı Türki,ÇAğrı Yay.İst.2000 7-Özdemir,Emin,Deyimler Sözlüğü,Bilgi Yay.Ank.2003 8-Tavkul,Dr.Ufuk,Karaçay-Malkar Türkçesi Sözlüğü,TDK Yay.Ank.2000 9-Eren,Prof.Dr.Hasan,Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü,Ank.1999 10-Ayverdi,İlhan,Misalli Büyük Türkçe Sözlük 1,2,3,Kubbealtı Yay.İst.2005 11-Türkçe Sözlük,TDK Yay.10.Baskı,Ank.2005 12-Çağatay,Yaşar,Ötüken Tükçe Sözlük(5 cilt),Ötüken Yay.İst.2007  | 
                                
| Ders Kaynakları | 1-Türkçe Sözlük,TDK Yay.10.Baskı,Ank.2005 2-Çağatay,Yaşar,Ötüken Tükçe Sözlük(5 cilt),Ötüken Yay.İst.2007  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sözlük bilimine dair temel bilgilere sahip olup sözlük bilimini tanımlar, örnek sözlükleri sıralar. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Sözlük türlerini belirler, açıklar. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Sözlük türlerini örnekler. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Sözlük türlerini ve sözlük ile dizin arasındaki farkları ayırt eder, karşılaştırır. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Türkçenin tarihi sözlüklerini derler, örnek sözlük tasarlar. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Lehçe, şive ve ağız sözlüklerini değerlendirir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 30 | 
| Toplam | 30 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||