| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Farsça Grameri | ETE 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ORHAN KAPLAN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ORHAN KAPLAN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Farsça gramer bilgisinin öğretilmesi; Farsça gramer kurallarından hareketle Osmanlı Türkçesinde kullanılan Farsça unusrların karşılaştırmalı olarak öğretilmesi. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, Farsça gramer kuralları öğretilir. Kelimeden başlamak suretiyle cümle yapısına kadar periyodik bir sıra takip edilerek örnekler üzerine Farsça gramerinin yapısı öğrenciye anlatılır ve uygulamalar yapılır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Farsça gramer kurallarını bilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Farsça gramer kurallarını Türkçe gramer kurallarıyla karşılaştırabilir. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
| 3 | Osmanlı Türkçesinde Farsça gramer kurallarının yerini bilir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Farsça bir cümleyi öğelerine ayırabilir. | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, Sınav , |
| 5 | Farsça bir kelimeyi yapısından hareketle tanır. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Osmanlı Türkçesindeki Farsça tamlamaları Arapça tamlamalardan ayırır. | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 7 | Öğrendiği Farsça ekler yardımıyla Farsça yeni kelimeler türetir ve anlamlandırır. | Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Farsçanın yapısı, tarihî gelişimi ve gramer kuralları hakkında genel bir giriş. | Ahmet Ateş’in “Farsça Dilbilgisi” kitabının incelenmesi |
| 2 | Fars alfabesinin tanıtılması. Harflerin ses değerlerinin anlatılıp gösterilmesi. | Ahmet Ateş ve Abdülvehhab Tarzî’nin birlikte hazırladıklar “Farsça Grameri” kitabının incelenmesi |
| 3 | Farsça kelime bilgisine giriş. Farsça kelime yapısının anlatılması. | Mürsel Öztürk’ün “Farsça Dilbilgisi” kitabının incelenmesi |
| 4 | Farsça kelime bilgisi: İsimler-Sıfatlar ve Yapıları | Farsça kelimeler hakkında Mütercim Âsım’ın Burhân-ı Kâtı isimli sözlüğünün incelenip kullanılması |
| 5 | Farsça kelime bilgisi: Zamirler-Zarflar ve Yapıları | Farsça kelimeler hakkında Mütercim Âsım’ın “Burhân-ı Kâtı” isimli sözlüğünün |
| 6 | Farsçada edatlar ve yapıları | Veyis Değirmençay’ın “Farsça Edatlar ve Bağlaçlar Sözlüğü”nün incelenmesi |
| 7 | Farsçada izafet: Kesre-i İzafet, Hemze-i İzafet, Yâ-yı İzâfet | Faruk Kadri Timurtaş’ın “Osmanlı Türkçesi 3: Gramer” adlı kitabında Farsça izafet türleriyle ilgili kısmın değerlendirilmesi |
| 8 | Farsça kelime bilgisi: Fiiller | Yedullah Semere’nin “Âmûziş-i Zebân-ı Fârsî (Farsça Öğretim Seti” adlı 4 ciltlik kitabının 1 ve 2.ciltlerinin incelenmesi. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Farsçada isim fiil, sıfat fiil ve zarf fiiller | Yedullah Semere’nin “Âmûziş-i Zebân-ı Fârsî (Farsça Öğretim Seti” adlı 4 ciltlik kitabının 1. ve 2.ciltlerinin incelenmesi. |
| 11 | Farsçada cümle yapıları ve basit cümle | Âhad Emirçupanî’nin “Farsça Cümle Anahtarları” adlı kitabının incelenmesi. |
| 12 | Farsçada cümle yapıları ve “ki”li birleşik cümle | Nimet Yıldırım’ın”Farsça Cümle Bilgisi” adlı kitabının incelenmesi |
| 13 | Farsçada cümle yapıları, “ki”li birleşik cümle; anlamlarına göre cümleler: olumlu-olumsuz cümle. | Nimet Yıldırım’ın Farsça Cümle Bilgisi” adlı kitabının incelenmesi |
| 14 | Farsçanın Osmanlı Türkçesine etkisi üzerinde genel bir değerlendirme | Genel değerlendirme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Ahmet Ateş, Farsça Dilbilgisi, İÜEFY, İstanbul |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Farsça gramer kurallarını bilir. | |||||||||||
| 2 | Farsça gramer kurallarını Türkçe gramer kurallarıyla karşılaştırabilir. | |||||||||||
| 3 | Osmanlı Türkçesinde Farsça gramer kurallarının yerini bilir. | |||||||||||
| 4 | Farsça bir cümleyi öğelerine ayırabilir. | |||||||||||
| 5 | Farsça bir kelimeyi yapısından hareketle tanır. | |||||||||||
| 6 | Osmanlı Türkçesindeki Farsça tamlamaları Arapça tamlamalardan ayırır. | |||||||||||
| 7 | Öğrendiği Farsça ekler yardımıyla Farsça yeni kelimeler türetir ve anlamlandırır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 3 | 10 | 30 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 163 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||