| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Şiir İncelemeleri I | YTE 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Türk Edebiyat Tarihi’nde ilk ve ikinci Tanzimat neslinden sonra faaliyet gösteren ekollere bağlı şahsiyetlerin ve eserlerinin incelenmesi. | 
| Dersin İçeriği | Bu derste, Tanzimat’tan sonraki şiirimizin ana eserleri geleneksel anlam çözümü ve metin tahlili metotlarının verileri içinde yorumlanmakta ve yeni Türk şiirinin gelişimi izah edilmekte ve anlamlandırılmaktadır. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, | 
| 2 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, | 
| 3 | Bu eserlerin özelliklerini yorumlar. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Ödev, | 
| 4 | Bu şahsiyetleri ve eserleri karşılaştırır. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, | 
| 5 | Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, | 
| 6 | İncelenen şahsiyetlerle ve eserlerle ilgili hükme varır. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Akif Paşa‘nın “Kaside-i Adem“ Başlıklı Şiirinin Okunması Ve Incelenmesi. | |
| 2 | Şinasi’nin “Münâcât“vb. Şiirlerinden Bir Metnin Okunması Ve Incelenmesi. | |
| 3 | Namık Kemal’in “Hürriyet Kasidesi“ vb. Şiirlerinden Bir Metnin Incelenmesi. | |
| 4 | Ziya Paşa’nın “Terkib-i Bend“, “Terci-i Bend“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi. | |
| 5 | Cenab Şahabeddin’in “Son Arzu” “Elhan-ı Şita”, “Riyâh-ı Leyâl” vb. Tahlili. | |
| 6 | ”Yakazât-ı Leyliyye, Temaşa-yı Hazan, Temaşa-yı Leyâl”(Cenab) incelenmesi. | |
| 7 | Tevfik Fikret‘in “Mavi Deniz“, “Hayat“ Ve “Sis“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi. | |
| 8 | Fikret‘in “Haluk‘un Amentüsü, Tarih-i Kadim“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi. | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Abdülhak Hâmid’in “Külbe-i İştiyak”, “Kürsî-i İstiğrak” vb. Şiirlerinin, Makber’den Bir Parçanın Okunması Ve Incelenmesi. | |
| 11 | Hâmid’in “Kabr-i Selim-i Evvel’i Ziyaret” Ve “Fatih’in Kabrini Ziyaret” vb. Şiirlerinin Okunması Ve Incelenmesi. | |
| 12 | R.Mahmud Ekrem’in Zemzeme III Eserinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi. | |
| 13 | “Mensur Şiir” ve Halid Ziya’nın Mensur Şiirler’inden Bir Parçanın Incelenmesi. | |
| 14 | Rıza Tevfik’in Serâb-ı Ömrüm’ünden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.Metin İncelemeleri Hakkında Bir Değerlendirme. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I, 1971;  2.Prof. Dr. Doğan Aksan, Cumhuriyet Dönemi Şiir İncelemeleri, 2004; 3. Prof. Dr. İsmail Çetişli, Metin Tahlilleri, 2004; 4.Prof. Dr. Hasan Akay, Stilistik Bir Araştırma, 1998; 5.Yeni Fikirler, 1998; "Şiir Yorumu" (I.C.Hungerland´dan çev.) , 6.Türk Dili, sayı:507, Mart l994,s.205–214. _____________________________________________________________________  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini sıralar. | ||||||||||||||||||||
| 2 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini açıklar. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Bu eserlerin özelliklerini yorumlar. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Bu şahsiyetleri ve eserleri karşılaştırır. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir. | ||||||||||||||||||||
| 6 | İncelenen şahsiyetlerle ve eserlerle ilgili hükme varır. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||