Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Şiir İncelemeleri I | YTE 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Edebiyat Tarihi’nde ilk ve ikinci Tanzimat neslinden sonra faaliyet gösteren ekollere bağlı şahsiyetlerin ve eserlerinin incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Tanzimat’tan sonraki şiirimizin ana eserleri geleneksel anlam çözümü ve metin tahlili metotlarının verileri içinde yorumlanmakta ve yeni Türk şiirinin gelişimi izah edilmekte ve anlamlandırılmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Bu eserlerin özelliklerini yorumlar. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
4 | Bu şahsiyetleri ve eserleri karşılaştırır. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
6 | İncelenen şahsiyetlerle ve eserlerle ilgili hükme varır. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Akif Paşa‘nın “Kaside-i Adem“ Başlıklı Şiirinin Okunması Ve Incelenmesi. | |
2 | Şinasi’nin “Münâcât“vb. Şiirlerinden Bir Metnin Okunması Ve Incelenmesi. | |
3 | Namık Kemal’in “Hürriyet Kasidesi“ vb. Şiirlerinden Bir Metnin Incelenmesi. | |
4 | Ziya Paşa’nın “Terkib-i Bend“, “Terci-i Bend“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi. | |
5 | Cenab Şahabeddin’in “Son Arzu” “Elhan-ı Şita”, “Riyâh-ı Leyâl” vb. Tahlili. | |
6 | ”Yakazât-ı Leyliyye, Temaşa-yı Hazan, Temaşa-yı Leyâl”(Cenab) incelenmesi. | |
7 | Tevfik Fikret‘in “Mavi Deniz“, “Hayat“ Ve “Sis“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi. | |
8 | Fikret‘in “Haluk‘un Amentüsü, Tarih-i Kadim“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi. | |
9 | ARASINAV | |
10 | Abdülhak Hâmid’in “Külbe-i İştiyak”, “Kürsî-i İstiğrak” vb. Şiirlerinin, Makber’den Bir Parçanın Okunması Ve Incelenmesi. | |
11 | Hâmid’in “Kabr-i Selim-i Evvel’i Ziyaret” Ve “Fatih’in Kabrini Ziyaret” vb. Şiirlerinin Okunması Ve Incelenmesi. | |
12 | R.Mahmud Ekrem’in Zemzeme III Eserinden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi. | |
13 | “Mensur Şiir” ve Halid Ziya’nın Mensur Şiirler’inden Bir Parçanın Incelenmesi. | |
14 | Rıza Tevfik’in Serâb-ı Ömrüm’ünden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi.Metin İncelemeleri Hakkında Bir Değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I, 1971; 2.Prof. Dr. Doğan Aksan, Cumhuriyet Dönemi Şiir İncelemeleri, 2004; 3. Prof. Dr. İsmail Çetişli, Metin Tahlilleri, 2004; 4.Prof. Dr. Hasan Akay, Stilistik Bir Araştırma, 1998; 5.Yeni Fikirler, 1998; "Şiir Yorumu" (I.C.Hungerland´dan çev.) , 6.Türk Dili, sayı:507, Mart l994,s.205–214. _____________________________________________________________________ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |