Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biyolojik Arıtma Sistemlerinin Prensipleri ve Dene CEM 542 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Dersin ön koşulu yoktur. Dersin amacına/hedefine ulaşabilmesi ve öğrencinin başarılı olabilmesi için; öğrencinin bu dersin içeriğinde belirtilen kavramlar hakkında daha önce lisans seviyesinde bilgiye sahip olması gerekmektedir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN DAMAR ARİFOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Dersin amacı, biyolojik arıtmanın mekanizmasını, biyolojik reaktörlerin dizaynını ve arıtılabilirlik çalışmalarının prensiplerini öğretmektir. Böylece öğrencinin biyolojik arıtmanın çalışma mekanizması ve prensiplerini öğrenmesi, arıtımda kullanılan temel biyolojik sistemleri tanıyarak dizaynını yapabilmesi, herhangi bir atığın biyolojik olarak arıtılıp arıtılamayacağını tespit ederek, arıtım için uygun biyolojik sistemi önerebilmesi hedeflenmektedir. Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde kullanılan sistem bileşenlerinin, stokiometrik ve kinetik katsayıların doğru ve güvenilir olarak belirlenmesi büyük öneme sahiptir. Atıksu komposizyonuna ve uygulanacak arıtma prosesine bağlı olarak bu katsayılar değişim göstermektedir. Bu ders kapsamında, tasarım ve modelleme çalışmaları için gerekli olan sistem bileşenleri ve katsayılarının çeşitli yöntemler ile deneysel olarak belirlenmesi anlatılacaktır.
Dersin İçeriği Giriş, biyolojik arıtmanın önemi ve çalışma mekanizması, biyolojik arıtma prensibi, temel biyolojik sistemler, biyolojik reaktörlerin dizaynı, biyolojik olarak arıtılabilirliğin araştırılması, biyolojik arıtılabilirlik esaslı atıksu karakterizasyonu, biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde kullanılan sistem bileşenlerinin belirlenmesi esasına ve örnek çalışmalara yer verilecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Biyolojik arıtmanın tanımını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Biyolojik arıtmanın önemi ve çalışma mekanizmasının ne olduğunu bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Temel biyolojik sistemler ve biyolojik nutrient giderimi konusunda bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Biyolojik reaktörlerin dizaynı hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Biyolojik arıtma kinetikleri ve modellenmesi becerisini elde eder. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
6 Biyolojik arıtılabilirlik esaslı atıksu karakterizasyonu ve biyolojik olarak arıtılabilirlik konusunda fikir sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
7 Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde kullanılan sistem bileşenlerinin çıkarılarak irdelenmesi hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Biyolojik arıtma hakkında genel bilgi
2 Biyolojik arıtmanın önemi ve çalışma mekanizması
3 Temel biyolojik sistemler ve biyolojik olarak nutrient giderimi
4 Biyolojik reaktörlerin dizaynı,
5 Biyolojik arıtma kinetikleri ve modellenmesi
6 Biyolojik arıtılabilirlik esaslı atıksu karakterizasyonu
7 Biyolojik olarak arıtılabilirliğin araştırılması
8 Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde kullanılan sistem bileşenleri
9 Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde parametrelerin önemi
10 Laboratuar ölçekli biyolojik reaktörlerin kurulması ve işletilmesi
11 Pilot ölçekli biyolojik reaktörlerin kurulması ve işletilmesi
12 Endüstriyel ölçekli biyolojik reaktörlerin kurulması ve işletilmesi
13 Çeşitli endüstriyel ölçekli çalışmaların tasarım-modellemesi ve simülasyonu
14 Biyolojik Arıtma Sistemlerinin Prensipleri ve Deneysel Tasarımı Projesi Gerekli
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları - Grady C.P.L., Daigger G.T. and Lim H.C. (1999) Biological wastewater treatment, Marcel Dekker Inc., New York, ISBN: 0-8247-8919-9.
- Horan N.J. (1990) Biological wastewater treatment systems, John Wiley and Sons Inc., Chichester, ISBN:0-471-92258-7.
- Orhon D. And Artan N. (1994) Modelling of Activated Sludge Systems, Technomic Publishing, Lancaster, ISBN:1-56676-101-8.
- J.F.Malina and F.G.Pohland (1992). Design of Anaerobic Processes for the Treatment of Industrial and Municipal Wastes, Technomic Publishing Company, Inc.
- İlgili konularda akademik çalışmalar
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Proje / Tasarım 25
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 90
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
1. Teorik 10
Toplam 110
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Proje / Tasarım 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6