| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Olasılık ve İstatistik | JFM 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. BEYTULLAH EREN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, sayma, olasılık kavramının temel elemanlarını sunmanın yanı sıra olasılığın istatistikte bir araç olarak nasıl kullanıldığından öğrenciye vermektir. |
| Dersin İçeriği | Giriş ve tanımlar, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, olasılık ve dağılımları, doğrusal regresyon ve korelasyon, istatistiksel kalite kontrol |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Olasılık ve istatistik ile ilgili temel kavramlar ve terimler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Verilerin düzenlenmesi ve analizi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Merkezi Eğilim Ölçüleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Değişkenlik Ölçüleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Sayma çeşitleri, Permütasyonlar, kombinasyonlar ve Olasılık | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Rasgele değişkenler ve dağılımları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 7 | Normal dağılım | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Olasılık ve İstatistiğe Giriş, Temel kavramlar ve terminoloji | |
| 2 | Verilerin düzenlenmesi ve analizi, verilerin basit seri, frekans serisi ve gruplanmış seri halinde düzenlenmesi | |
| 3 | Verilerin düzenlenmesi ve analizi, verilerin basit seri, frekans serisi ve gruplanmış seri halinde düzenlenmesi | |
| 4 | Verilerin grafikler halinde Gösterimi | |
| 5 | Analitik Merkezi Eğilim Ölçüleri (Aritmetik, kareli, geometrik ve harmonik ortalamalar) | |
| 6 | Analitik olmayan Merkezi Eğilim ölçüleri | |
| 7 | Değişkenlik Ölçüleri | |
| 8 | Değişkenlik Ölçüleri, Standart Sapma Hesaplamaları | |
| 9 | Arasınav | |
| 10 | Sayma çeşitleri, Permütasyonlar ve kombinasyonlar | |
| 11 | Kümeler kuramı, Örnek uzay, Olaylar, Olasılık hesapları | |
| 12 | Rasgele değişkenler ve dağılımları, beklenen değer ve varyans | |
| 13 | Bazı kesikli ve sürekli olasılık dağılımları | |
| 14 | Normal dağılım |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Öğretim Üyesi tarafından ABİS üzerinden ilan edilecektir. [2] Fikri AKDENİZ, Olasılık ve İstatistik,Akademisyen kitabevi, Adana, 2014. |
| Ders Kaynakları | [4] Şahamet Bülbül, “Tamamlayıcı İstatistik”, 2000. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
| 4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
| 11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Olasılık ve istatistik ile ilgili temel kavramlar ve terimler | |||||||||||
| 2 | Verilerin düzenlenmesi ve analizi | |||||||||||
| 3 | Merkezi Eğilim Ölçüleri | |||||||||||
| 4 | Değişkenlik Ölçüleri | |||||||||||
| 5 | Sayma çeşitleri, Permütasyonlar, kombinasyonlar ve Olasılık | |||||||||||
| 6 | Rasgele değişkenler ve dağılımları | |||||||||||
| 7 | Normal dağılım |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 131 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||