Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Jeofiziği | JFM 308 | 6 | 2 + 1 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ SİLAHTAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Hasan Karaaslan |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Özel sektörde sık kullanılan jeofizik yöntemlerin uygulanması,yorumlanması ve rapor hazırlama yeteneğinin kazandırılması |
Dersin İçeriği | Mühendislik jeofiziğinin içeriği,Jeofizik proje tasarımı , yerleşim alanları seçiminde dikkat edilmesi gereken jeolojik ve ekolojik denge faktörlerinin analizi, zemin ve kayaçların fiziksel özellikleri, sismik kırılma yöntemi ile mühendislik problemleri çözüm uygulamaları. elastik parametrelerin jeofizik yöntemlerle tespiti, zemin etüdleri, Sondaj ile sismik verilerin ilişkilendirilmesi, yeraltı boşluklarının araştırılması, Jeofizik yöntemlerle fay araştırması,jeofizik yöntemlerle maden araştırması, heyelan jeofiziği ve arkeojeofizik. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik jeofiziğinin içeriğini kavrar. | Anlatım, | Sınav , |
2 | Elastik parametrelerin jeofizik yöntemlerle tespitini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Zemin etüdleri ve rapor hazırlamasındaki temel ilkeleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
4 | Heyelanda kullanılacak jeofizik yöntemleri ve heyelan için alınacak önlemleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Jeofizik yöntemlerle jeotermal alanların belirlenmesini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mühendislik jeofiziğinin içeriği | |
2 | Jeofizik yöntemlerin mühendislik problemlerinin çözümde kullanım alanları | |
3 | Jeofizik yöntemlerin mühendislik problemlerinin çözümde kullanım alanları | |
4 | Zemin ve kayaçların fiziksel özellikleri, sismik kırılma yöntemi ile mühendislik problemleri çözüm uygulamaları | |
5 | Elastik parametrelerin jeofizik yöntemlerle tespiti | |
6 | Zemin etüdleri ve rapor hazırlama | |
7 | Zemin etüdleri ve rapor hazırlama | |
8 | Zemin etüdleri ve rapor hazırlama | |
9 | Heyelan jeofiziği | |
10 | Heyelan jeofiziği | |
11 | Jeofizik yöntemlerle jeotermal alanların belirlenmesi | |
12 | Jeofizik yöntemlerle jeotermal alanların belirlenmesi | |
13 | Jeofizik yöntemlerle fay araştırması | |
14 | Jeofizik yöntemlerle fay araştırması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Anstey, A. N., Seismic Interpretation, The Physical Aspects 2. Sheriff, E.R., Seismic Stratigraphy 3. Geotechnical and environmental geophysics. Edited by Stanley H. Ward 4. Hsu, P. H., Fourier Analysis, 1970, Simon and Schuster, Newyork. 5. Robinson, E. A., and Treitel, S., (1980), Geophysical Signal Analysis, Prentice Hall, 446p. 6. Robinson, E. A., (1983), Multichannel Time Series Analysis, Goose Pond Press, 455p. 7. Hatton, L., Worthington, M. H., Makin, J., 1999, Seismic Data Processing, Blackwell, Cambridge. 8. Press, W.H., Teukolsky, S.A., Vetterling, W.T., and Flannery, B.P., (1996), Numerical Receips in Fortran. The Art of Scientific Computing. 2nd Edition, Cambridge University Press, 933p. 9. Yılmaz, O., Seismic Data Processing, (1987), Society of Exploration Geophysicsts. 10. Lindseth, R. O., 1982, Digital Processing of Geohysical Data: A Review, Technica Resource Development Ltd., Alberta, Canada. 11. Buttkus, B., 2000, Spectral Analysis and Filter Theory in Applied Geophysics, Springer-Verlag, Germany. 12. Bath, M., 1974, Spectral Analysis in Geophysics, Elsevier Scientific Publishing Company, Newyork 13. Telford, Geldart, Sheriff, Keys, Applied Geophysics 14. Tarantola,H., Inverse Problem Theory, Elsevier, Amsterdam,1987 15. Aki, K. and Rıchards, P.G., Quantitative Seismology, W.H. Freeman and Company, 1980 16. Scales,J.A., and Smith, 1997, Introductory geophysical Inverse Theory, SAMIZDAT Press, Golog,CO. 17. Milsom, J., Field Geophysics |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 8 | 1 | 8 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |