| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 20. Yüzyıl Türk Nesri | TDE 386 | 6 | 4 + 0 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mehmet Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Emine Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | 20. yüzyıl Türk edebiyatında nesir türlerini tanımak; roman, öykü, deneme, söyleşi vb. türlerde ürün veren yazarları eserlerinden örneklerle anlatabilmek. |
| Dersin İçeriği | Nesir ve şiir türünün genel ayrımı. Nesir türlerinin ortak ve ayrışan özellikleri. Roman türünün 20. yüzyıldaki temsilcileri ve eserleri, Milli edebiyat ve Cumhuriyet dönemi edebiyatında roman, hikâye/öykü türünün değişme çizgisi, türün yazarları ve eserlerinden örnekler; Deneme, mektup, söyleşi türlerinde yazanlar ve eserlerinden örnekler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nesir ve şiir türleri konusunda ayrım yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Milli Edebiyat döneminde hikâye ve roman türünün gelişimini açıklar. | ||
| 3 | Cumhuriyet dönemi nesir türlerini tanımlayıp gruplandırır. | ||
| 4 | Cumhuriyet dönemi roman türünde yazanları ve eserlerinin özelliklerini tanımlar. | ||
| 5 | Cumhuriyet dönemi öykü türünün gelişimini tanımlar ve analiz eder. | ||
| 6 | Deneme türünün özelliklerini tanımlayabilir, Cumhuriyet dönemindeki temsilcilerini karşılaştırır. | ||
| 7 | Mektup, söyleşi, günlük, anı, gezi, röportaj, eleştiri, mektup türlerindeki eserleri değerlendirir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nesir nedir? Şiir ve nesir türleri arasındaki farklar; nesir türlerinin doğuşu ve ayrışması. Roman, hikâye, deneme, eleştiri, günlük, hatırat, mektup, röportaj, anlatı türleri hakkında genel bilgiler | |
| 2 | Milli edebiyat döneminde siyasal ve sosyal alanda yaşanan değişiklikler, bunların romana yansıması, romanlarda işlenen temalar. | Seviye Talip, Çalıkuşu, Sodom ve Gomore |
| 3 | Cumhuriyet dönemi romanı ve temsilcileri: A. Hamdi Tanpınar, Peyami Safa ve A. Şinasi Hisar’ın romancılığı. | Huzur, Matmazel Noralya’nın Koltuğu, Çamlıca’daki Eniştemiz |
| 4 | Toplumcu Gerçekçilik ve Köy romanı. Sabahattin Ali, Orhan Kemal ve Yaşar Kemal’in romancılığı ve köy romancıları. | Kuyucaklı Yusuf, Bereketli Topraklar Üzerinde, Bizim Köy, Teneke |
| 5 | Cumhuriyet döneminde tarihsel romanlar: Kemal Tahir ve Tarık Buğra | Küçük Ağa, Devlet Ana, Bir Bilim Adamının Romanı, Adı Aylin |
| 6 | Modernist ve Postmodernist romanlar: Oğuz Atay, Orhan Pamuk, İ. Oktay Anar. | Aylak Adam,Benim Adım Kırmızı, Puslu Kıtalar Atlası |
| 7 | Milli edebiyat döneminde hikâyenin gelişimi, işlenen temalar. Ömer Seyfettin’in ve Refik Halit Karay’ın hikâyeciliği. | Yalnız Efe, Memleket Hikâyeleri |
| 8 | Cumhuriyet döneminde hikâyenin gelişimi: | Hikâyeler I,Sırça Köşk,Alemdağ’da Var Bir Yılan |
| 9 | Sınav Haftası | |
| 10 | Türk hikâyeciliğinde 1950 sonrası; Tomris Uyar, Bilge Karasu, Mustafa Kutlu ve Rasim Özdenören’in metinlerinden örnekler. | Yürekte Bukağı,Göçmüş Kediler Bahçesi,Ya Tahammül Ya Sefer, Kuyu |
| 11 | 1980 sonrası hikâyeden öyküye: anlatı türünde değişim. | |
| 12 | Deneme türünde Cumhuriyet dönemi yazarları eserleri, Gezi yazıları, Anı kitapları, Günlükler | Aziz İstanbul, Şapkam Dolu Çiçekle, Frankfurt Seyahatnamesi, Gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım |
| 13 | Mektup türlerinden örnekler Yahya kemal Beyatlı, Ahmet Hamdi Tanpınar, Behçet Necatigil, Cahit Sıtkı Tarancı Biyografi türü Portreler Edebî Röportaj | Tanpınar’ın Mektupları, Ahmet Hamdi Tanpınar: Yahya Kemal, Orhan Okay: Silik Fotoğraflar |
| 14 | Anı ve gezi türünün temsilcileri | Halid Ziya –Kırk Yıl, Yahya Kemal – gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım, Ahmet Haşim-Frankfurt Seyahatnamesi, Cahit Zarifoğlu-Yaşamak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergah Yayınları,2012 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nesir ve şiir türleri konusunda ayrım yapar. | ||||||||||||||
| 2 | Milli Edebiyat döneminde hikâye ve roman türünün gelişimini açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Cumhuriyet dönemi nesir türlerini tanımlayıp gruplandırır. | ||||||||||||||
| 4 | Cumhuriyet dönemi roman türünde yazanları ve eserlerinin özelliklerini tanımlar. | ||||||||||||||
| 5 | Cumhuriyet dönemi öykü türünün gelişimini tanımlar ve analiz eder. | ||||||||||||||
| 6 | Deneme türünün özelliklerini tanımlayabilir, Cumhuriyet dönemindeki temsilcilerini karşılaştırır. | ||||||||||||||
| 7 | Mektup, söyleşi, günlük, anı, gezi, röportaj, eleştiri, mektup türlerindeki eserleri değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 177 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||