| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Anadolu ve Rumeli Ağızları | TDE 453 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Fonetik, Morfoloji |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra KİRİK, Arş. Gör. Bahri KUŞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Anadolu ve Rumeli Ağızları üzerinde yapılmış derleme, inceleme ve tasnif çalışmalarının tanıtılması, ağız araştırma yöntemlerinin kavratılması. Türkiyedeki çeşitli ağızların karakteristik özelliklerinin o ağızlarla ilgili yayınlardan alınmış seçme metinler yardımıyla öğretilmesi. |
| Dersin İçeriği | Ağız terimi, Anadolu ve Rumeli ağızları konusunda yapılmış derleme, inceleme ve tasnif çalışmaları, ağız araştırmaları yöntemleri Ağız transkripsiyon sistemi; Erzurum, Kars, Diyarbakır, Doğu Karadeniz, Nevşehir, Batı Karadeniz, Batı Anadolu, Doğu Rumeli ve Batı Rumeli ağız bölgelerinin özellikleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ağız terimini ve onunla ilgili lehçe, şive vb. terimleri tanımlar. | Anlatım, | Sözlü Sınav, |
| 2 | Ağızların yazı diliyle ilişkisini ve ağız bilimi araştırmalarının niçin gerekli olduğunu anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 3 | Ağızların oluşumuna katkıda bulunan unsurları ve ağızlardaki karşıtlık ve benzerliklerin sebeplerini açıklar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Anadolu ve Rumeli ağızları konusunda yerli ve yabancı araştırıcıların yaptıkları çalışmaları kronolojik sırayla özetler. | Anlatım, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 5 | Ağızlarla ilgili tasnif çalışmalarını ve ağızların söz varlığını örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| 6 | Ağız araştırmalarında kullanılan yöntemleri bilir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Performans Görevi, |
| 7 | Anadolu ve Rumeli ağızlarıyla ilgili olarak yapılmış eski ve yeni çalışmaları karşılaştırır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sözlü Sınav, Ödev, |
| 8 | Ağız çalışmalarında karşılaşılan güçlükler için çözümler geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 9 | Ağızlar ve ağız araştırmalarının geleceğiyle ilgili tahminde bulunur. | Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
| 10 | Ağız çalışmalarında kullanılan çevriyazı işaretlerinin kullanım yerlerini anlatır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Proje / Tasarım, |
| 11 | Anadolu ve Rumeli ağızlarının her birinin karakteristik niteliklerini özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| 12 | Ağız çalışmalarındaki metinlerde bulunan yöreye has ağız özelliklerini gösterir. | Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
| 13 | Özelliklerini öğrendiği her ağız bölgesini daha öncekilerle karşılaştırır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 14 | Anadolu ve Rumeli ağızlarını paralellik ve karşıtlıklarına göre nasıl tasnif edebileceğini tasarlar. | Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
| 15 | Ağızlarla ilgili tasniflerde kullanılan ölçütlerin geçerliliği hakkında hükümler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ağız kavramının tanımlanması. Bu kavramın dil, şive, lehçe, diyalekt, aksan gibi benzer kavramlarla ilişkisi ve bunlar arasındaki yeri. Ağız bilimi araştırmalarının gerekliliği. Ağızlar ve yazı dili münasebeti. | Dil, lehçe, şive ve ağız kavramları hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 2 | Anadolu ağızları üzerinde yapılan ilk çalışmalar: Yabancı araştırıcılar dönemi (1867-1940) ve Ahmet Caferoğlu dönemi (1940-1950). Ahmet Caferoğlu dönemi sonrası günümüze kadar yapılan ağız metni derleme ve inceleme çalışmaları. | Anadolu ağızları konusunda yapılan çalışmalar hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 3 | Anadolu ağızlarındaki çeşitli dil unsurlarıyla (sıfat-fiil ekleri, fiil çekimi vb.) ilgili çalışmalar. Anadolu ağızlarının söz varlığı. Anadolu ağızlarının tasnifiyle ilgili çalışmalar. | Tasnif yöntemleri hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 4 | Ağız araştırmalarında yöntem: Sahaya çıkmadan yapılacak hazırlık çalışmaları ve saha çalışmasında dikkat edilecek noktalar. Ağız araştırmalarında yöntem: Derlenen ağız malzemesini metne dönüştürme. Ağız metni işaretleri ve bunlarla ilgili değerlendirmele | Ağız araştırmalarında yöntem sorunları hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 5 | Rumeli ağızlarıyla ilgili olarak yabancı araştırıcılar tarafından yapılmış derleme ve inceleme çalışmaları. Rumeli ağızlarıyla ilgili olarak yerli araştırıcılar tarafından yapılmış derleme ve inceleme çalışmaları. | Rumeli ağızları üzerinde yapılan çalışmalar hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 6 | Rumeli ağızlarının tasnifi konusunda yapılan çalışmalar ve bu çalışmalarda kullanılan ölçütlerin değerlendirilmesi. Rumeli ağızları üzerindeki Kıpçak tesiri. | Rumeli ağızları üzerinde yapılan tasniffler hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 7 | Anadolu ve Rumeli ağızları üzerindeki çalışmaların bir bütün hâlinde değerlendirilmesi. Ağız çalışmaları açısından aciliyeti olan bölgeleri | Derleme yapılmış ve yapılmamış bölgeler hakkında ve Ağız atlası hakkında ön bilgi sahibi olmak |
| 8 | ARA SINAV | Genel tekrar |
| 9 | Kars ağzının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş birer metnin tahlili. Erzurum ağzının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş birer metnin tahlili. | Kars ağzının genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak |
| 10 | Diyarbakır ağzının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. Erzurum ve Kars ağızlarıyla karşılaştırma. Doğu Karadeniz ağızlarının karakteristik özellikleri. Bu bölgeden seçilmiş bir metnin tahlili. Erzurum ve Diyarbakır ağızları | Diyarbakır ağzının genel özellikleri konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 11 | Batı Karadeniz ağızlarının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. Doğu Karadeniz, Erzurum ve Diyarbakır ağızlarıyla karşılaştırma. Nevşehir ağzının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. | Trabzon ve Rize ağızları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 12 | Batı Anadolu (Ege) ağızlarının karakteristik özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. Batı ve Doğu Karadeniz, Nevşehir, Erzurum ve Diyarbakır ağızlarıyla karşılaştırma. Anadolu ağızları üzerinde genel karşılaştırma. | Batı Anadolu ağızları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 13 | Rumeli ağızlarının genel özellikleri. Rumeli ağızlarıyla ilgili çalışmaların hatırlatılması. Doğu Trakya ağzının özellikleri. Bu ağızdan seçilmiş bir metnin tahlili. Önceki ağızlarla karşılaştırma. | Rumeli ağızların ses ve şekil bilgisi konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| 14 | Batı Rumeli ağızlarına ait metinler üzerinde çalışma. Önceki ağızlarla karşılaştırma. Anadolu ve Rumeli ağızlarının karşılaştırılması ve genel değerlendirme. | Makedonya ve Kosova ağızları konusunda ön bilgi sahibi olmak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesinin konuyla ilgili ders notu |
| Ders Kaynakları | Ay, Özgür, Türkiye Türkçesi Ağızlarında Fiil Çekimi, TDK Yayınları, Ankara, 2009 Ercilasun Ahmet Bican; Kars İli Ağızları TDK Yay., Ankara, 2002 Eren Emin, Zonguldak Bartın Karabük İlleri Ağızları, TDK Yay Ankara 1997 Erten Münir, Diyarbakır Ağzı, TDK Yay., Ankara, 1994 Gemalmaz Efrasiyap; Erzurum İli Ağızları, TDK Yay., Ankara, 1995 Gülensoy Tuncer, Ercan Alkaya; Türkiye Türkçesi Ağızları Bibliyografyası, 2. bs., Akçağ Yay. Ankara 2003 Günay Turgut, Rize İli Ağızları, TDK Yay., Ankara, 2002 Kalay Emin; Edirne İli Ağızları, TDK Yay., Ankara, 1998 Karahan Leylâ; Anadolu Ağızlarının Sınıflandırması, TDK Yay., Ank.,1996 Korkmaz Zeynep; Nevşehir ve Yöresi Ağızları, Ank. Ün. DTCF Yay., Ank. 1977 Ağız Araştırmaları Bilgi Şöleni, TDK Yay., Ank.,1999 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ağız terimini ve onunla ilgili lehçe, şive vb. terimleri tanımlar. | ||||||||||||||
| 2 | Ağızların yazı diliyle ilişkisini ve ağız bilimi araştırmalarının niçin gerekli olduğunu anlatır. | ||||||||||||||
| 3 | Ağızların oluşumuna katkıda bulunan unsurları ve ağızlardaki karşıtlık ve benzerliklerin sebeplerini açıklar. | ||||||||||||||
| 4 | Anadolu ve Rumeli ağızları konusunda yerli ve yabancı araştırıcıların yaptıkları çalışmaları kronolojik sırayla özetler. | ||||||||||||||
| 5 | Ağızlarla ilgili tasnif çalışmalarını ve ağızların söz varlığını örnekler. | ||||||||||||||
| 6 | Ağız araştırmalarında kullanılan yöntemleri bilir ve uygular. | ||||||||||||||
| 7 | Anadolu ve Rumeli ağızlarıyla ilgili olarak yapılmış eski ve yeni çalışmaları karşılaştırır. | ||||||||||||||
| 8 | Ağız çalışmalarında karşılaşılan güçlükler için çözümler geliştirir. | ||||||||||||||
| 9 | Ağızlar ve ağız araştırmalarının geleceğiyle ilgili tahminde bulunur. | ||||||||||||||
| 10 | Ağız çalışmalarında kullanılan çevriyazı işaretlerinin kullanım yerlerini anlatır. | ||||||||||||||
| 11 | Anadolu ve Rumeli ağızlarının her birinin karakteristik niteliklerini özetler. | ||||||||||||||
| 12 | Ağız çalışmalarındaki metinlerde bulunan yöreye has ağız özelliklerini gösterir. | ||||||||||||||
| 13 | Özelliklerini öğrendiği her ağız bölgesini daha öncekilerle karşılaştırır. | ||||||||||||||
| 14 | Anadolu ve Rumeli ağızlarını paralellik ve karşıtlıklarına göre nasıl tasnif edebileceğini tasarlar. | ||||||||||||||
| 15 | Ağızlarla ilgili tasniflerde kullanılan ölçütlerin geçerliliği hakkında hükümler verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Sözlü Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||