| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Metinlerle Eğitim Tarihi | TEG 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Biz bu derste, bilinen en eski metinlerden geçen asra kadar metinler üzerinden eğitimin geçirdiği evrimin izlerini sürmeye çalışacağız. Diğer eğitim tarihi derslerinden farklı olan tarafı, haftalık programda da belirtildiğize üzere büyük filozofların başyapıtlarında eğitim, özellikle dil eğitimi ile ilgili bölümlerin dersten önce okunması ve derste müzakere edilrmesi şeklinde gerçeşleştirmeye çalışacağız. Bununla, öğrencilere hem eğitim tarihin bilinen en eski sorunlarından biri olduğu gösterilmiş olacak, hem de belli başlı eğitim felsefeleri metinler üzerinden öğretilmiş olacaktır. |
| Dersin İçeriği | Uzak doğuda eğitim Mezepotomya ve Mısır’da eğitim Antik Yunan ve Roma’da Eğitim Ortaçağ Avrupa’sında eğitim İslam Dünyasında Eğitim Aydınlanma Çağı’nda eğitim Modern Dönem’de eğitim |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Önemli filozofları başlıca eserleriyla tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Eğitimin temel felsefesini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Dinlerin eğitim hakkındaki görüşlerini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Eğitim anlayışlarına göre filozofları tasnif edebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bagavathgita ve Budist Metinler | |
| 2 | Lao-Tse ve Confucius’un Metinleri | |
| 3 | Yahudi geleneğindeki metinler | |
| 4 | Antik Yunan: Plato ve Aristotales metinleri | |
| 5 | Antik Roma: Plutarch, Quintilian | |
| 6 | Hıristiyanlık metinleri | |
| 7 | İslam: Gazali ve İbn Haldun | |
| 8 | Hümanist Devrim: Luther, Erasmus, Monteigne | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Yeni Düşünce Dönemi: Bacon, Descartes ve Galileo | |
| 11 | Modern Eğitim: Comenius, Petty, Locke, Rousseau, | |
| 12 | Ralph Waldo Emerson, Dewey | |
| 13 | Muallim Naci, İsmail Hakkı Baltacıoğlu | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Galileo Gallilei, İki Büyük Dünya Sistemi Hakkında Diyalog, çev. Reşit Aşçıoğlu. 2. bs. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2008. Upanishadlar, çev. Korhan Kaya, İstanbul: Türkiye İş Bankası, 2008. Desiderius Erasmus, Bir Hıristiyan Prensin Eğitimi, çev. Tufan Göbekçin, Ankara: Öteki Yayınevi, 2000. John Dewey, Demokrasi ve Eğitim: Eğitim Felsefesine Giriş, trc. Tahsin Yılmaz. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1996. Bagavatgita : Rabbin Ezgisi, çev. Yavuz Keskin. İstanbul: Ruh ve Madde Yayınları, 1995. Kitab-ı Mukaddes: Eski ve Yeni Ahit : Tevrat ve İncil. İstanbul: Kitabı Mukaddes, 1985. Aristo, Politika, trc. Mete Tunçay, 2. bs., İstanbul: Remzi Kitabevi, 1983. İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yayınları, 1983. Russell, Bertrand, Batı Felsefesi Tarihi : İlkçağ- Ortaçağ- Yeniçağ, çev. Muammer Sencer . 3. bs. İstanbul: Say , 1983. Eflatun, Devlet, trc. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, 5. bs., İstanbul: Remzi Kitabevi, 1975. Plutarch, Plutarch: lives of the noble Romans, a selection edited by Edmund Fuller; translated by John Dryden; and revised by Arthur Hugh Clough . 3rd ed. New York: Dell Publishing Co., 1972. Konfüçyus, Konuşmalar, çev. Muhaddere Nabi Özerdim. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 1963. Martin Luther: Selections From His Writings, haz. John Dillenberger, New York: Anchor Books, 1961. Ebu Hamid Huccetülislam Muhammed b. Muhammed Gazzali, Ey oğul = Eyyuha´l-veled, trc. Lütfü Doğan, 2. bs. Ankara: İrşad Neşriyatı, 1960. Rene Descartes, Aklın idaresi için kurallar, çev. Mehmet Karasan. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 1945. İsmail Hakkı. İçtimai mektep nazariyesi ve prensipleri, İstanbul: Sühulet Kütüphanesi, 1932. Muallim Naci, Medrese Hatıraları, İstanbul : Tercüman-ı Hakikat, 1302. |
| Sıra | TÜRKÇE EĞİTİMİ PR. (YL) (BÜLENT ECEVİT ORTAK) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olmak. | ||||||
| 2 | Türkçe öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslar arası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olmak. | X | |||||
| 3 | Türkçe eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olmak. | X | |||||
| 4 | Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak. | ||||||
| 5 | Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek. | X | |||||
| 6 | Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak. | X | |||||
| 7 | Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
| Sıra | TÜRKÇE EĞİTİMİ PR. (YL) (TEZLİ) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olmak. | ||||||
| 2 | Türkçe öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslar arası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olmak. | ||||||
| 3 | Türkçe eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olmak. | ||||||
| 4 | Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak. | ||||||
| 5 | Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek. | ||||||
| 6 | Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak. | ||||||
| 7 | Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olmak. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Önemli filozofları başlıca eserleriyla tanır. | ||||||||||||||
| 2 | Eğitimin temel felsefesini kavrar. | ||||||||||||||
| 3 | Dinlerin eğitim hakkındaki görüşlerini tanır. | ||||||||||||||
| 4 | Eğitim anlayışlarına göre filozofları tasnif edebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 13 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Ödev | 13 |
| 3. Ödev | 14 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 143 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||