Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anayasa Hukuku SBK 314 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

İnsan Hakları, Uluslararası hukuk

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU,
Dersin Yardımcıları

Ali ÖZDEMİR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı; Anayasa ve anayasacılık kavramını, anayasaların yapılış ve değiştirilişlerini; devletin somut görünümü ve işleyiş esaslarını, devletlerin biçimleri, kompozisyonları ve siyasal yapıları yönünden ayrımlarının, egemenliğin kullanım biçimleri ve sınırları konularında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Anayasa kavramı ve anayasacılık düşüncesi; kurucu güç kavramı ve ortaya çıkış ve kullanılış yöntemleri; anayasa yargısı ve modelleri; devletin unsurları ve türleri; güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri, temel hakların genel esasları konuları ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
11 İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anayasa, anayasa hukuku kavramı, anayasa hukukunun hukuk dalları arasındaki yeri, anayasa hukukunun kaynakları Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
2 Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
3 Anayasaların yapılış ve değiştirilişleri Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
4 Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
5 Anayasa Hukukunda devlet kavramı, devletin kurucu unsurları Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
6 Güçler ayrılığı kavramı ve günümüzdeki görünümü Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
7 Devletlerin çeşitli açılardan sınıflandırılması Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
8 Yasama, yürütme ilişkileri ve hükümet sistemleri Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
9 Arasınav -
10 Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (1) Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
11 Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (2) Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
12 Seçim hukukunun temel ilkeleri Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
13 Hak ve özgürlük kavramı ve tarihsel gelişimi, sınırlandırılmaları ve durdurulmaları Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
14 Hak ve özgürlüklerin anayasal güvenceleri ve uluslar arası hukuk yoluyla korunması Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması.
Kaynaklar
Ders Notu

 

1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş,  Ekin Kitabevi, Bursa, Ağustos 2022.
2. Türkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası

3. https://www.anayasa.gov.tr/tr/anasayfa/ ' da bulunan içerikler. 

Ders Kaynakları

 

1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş,  Ekin Kitabevi, Bursa, Ağustos 2022.
2. Türkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası

3. https://www.anayasa.gov.tr/tr/anasayfa/ ' da bulunan içerikler. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. X
2 Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. X
3 Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak.
4 Genel ekonometrik teori bilgisi.
5 Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. X
6 Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek X
7 Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme X
9 Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 7 98
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Final 1 10 10
Ara Sınav 1 7 7
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5