Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tesis Planlama ENM 324 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR
Dersi Verenler Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR, Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL, Doç.Dr. SEHER ARSLANKAYA, Doç.Dr. SAFİYE SENCER,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Merve ŞİŞCİ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Tesislerin yerleşim ile ilgili karşılaşılacak problemlerine, yer seçimi ve düzen tasarımı açısından nasıl çözümler getirileceği konusunda mühendis adaylarına beceriler kazandırmak ve bu tür problemlerin çözümüne yönelik kalitatif ve kantitatif tekniklerin uygulanmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Genel tanım ve temel kavramlar, Tesis yeri seçimi ve teknikleri, Düzen türleri ve üretim sistemleri ile ilişkisi, Sistematik Düzen Planlaması (SLP), Geliş-Gidiş şeması ve Eylem ilişki esaslı metotlarla düzen tasarımı, Melez düzenler ve Grup Teknolojisi düzeni,  Ürüne göre düzenler ve hat dengeleme teknikleri, Uzak esaslı düzen tasarımı, CRAFT, İkili Optimizasyon ve CORELAP algoritmaları ile bilgisayar destekli tesis düzenleme

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tesis planlamanın bileşenlerini, düzen türlerini, özellikleri ile üretim sistemleri arasındaki ilişkileri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Tesis türlerini, tesis yer seçimi aşamalarını ve bu aşamalarda etkileyen faktörleri bilir. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Tesis yer seçimi tekniklerini kullanabilir. Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Gezi / Gözlem,
4 Sistematik Düzen Planlaması(SLP) yaklaşımları hakkında bilgi sahibidir. Anlatım,
5 Geliş-gidiş şeması, eylem ilişki ve alan ilişki şemalarını oluşturabilir. Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Geliştirilen düzenleri değerlendirip, aralarında en uygun olanını belirleyebilir.. Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Hücresel düzenin amacı ve teknikleri hakkında bilgisi vardır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım,
8 Montaj hattı dengelemenin önemine ve temel kavramlarına hakimdir. Gezi / Gözlem, Eğitsel Oyun, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Hat dengeleme tekniklerini kullanabilir. Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Bilgisayar destekli tesis planlama algoritmalarını uygulayabilir. Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tesis Planlamaya Giriş
2 Tesis Yerleştirme ve Tesis Yeri Seçiminin Önemi
3 Tesis Yeri Seçiminde Kullanılan Metotlar
4 Tesis Düzenleme
5 Sürece Göre Düzenleme
6 Sürece Göre Düzenlemede Kullanılan Metotlar
7 Düzenlerin seçimi ve akış şiddetlerinin hesaplanması
8 Melez Tipi Düzenleme
9 Ürüne Göre Düzenleme
10 Ara Sınav
11 Montaj Hattı Dengeleme Teknikleri
12 Uzaklık Temelli Düzen Maliyetlerinin Hesaplanması
13 Bilgisayar Destekli Tesis Düzenleme
14 Oluşturmaya ve Geliştirmeye Dayalı Algoritmalar
Kaynaklar
Ders Notu

Tesis Planlama Ders Notları, A. S. Demir.

Ders Kaynakları

1.Stratejiden Uygulamaya Tesis Tasarımı, ERKUT, H., BASKAK, M., İrfan Yayıncılık, 1997, ISBN:975-371-035-6
2.Facilities Planning 3E WIE James A. TOMPKINS, JOHN A. WHITE, Yavuz A. Bozer, J. M. A. Tanchoco John Wiley High Education , 2003 ISBN: 0471389374
3.Manufacturing Facilities: Location, Planning, And Design 2e , D.R. SULE, Pws-Kent-Itp,ISBN: 0534934358.
4.Facilities and Workplace Design, An Illustrated Guide, Quarterman Lee,Arild Amundsen, William Nelson and Herbert Tuttle, Strategos 2007.

5. Tesis Planlama Ders Notları, Alparslan Serhat DEMİR.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi X
2 Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi X
3 Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi X
4 Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi X
5 Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11 Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5