| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Gk.Seç II: Bilim Tarihi | IME 446 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kevser GÜNAY |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Günümüzde bilimin geldiği noktada hangi süreçlerden geçtiğini, bilimin tüm insanlığın ortak çaba ve gayretlerinin bir ürünü olduğu hususlarını kavratmak. |
| Dersin İçeriği | Bilimin eski yakındoğu uygarlıklarından bu yana evrimi. İyonya-Helen, İslam-Türk (Arap, Horosan, Selçuk, Endülüs, Osmanlı) dönemlerinde bilim. Bu dönemlerde ve Rönesanstan bu yana batıda Astronomi, Matematik, Fizik, Tıp, Biyoloji vb. bilim dallarının gelişmesi. 20.yüzyıl bilim ve teknoloji devrimleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimlerin tarihi süreçte nasıl bir gelişme gösterdiğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Yaratıcı ve eleştirel düşünceye sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Bilimlerin birbirlerinden nasıl etkilendikleri hakkında kanaat sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Ulusların hangi düzeyde bilime katkı sağladıkları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Bilimin gelişimine ilişkin bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Bilimsel sürecin gelişimini günümüz açısından değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yazılı tarih öncesi çağlarda bilim ve teknoloji | [1] s. 2-13. |
| 2 | İlkçağlarda bilim: Çin ve Mısırda bilimin gelişmesi | [1] s. 16-41. |
| 3 | İlkçağlarda Yunan site devletlerinde bilim | [1] s.104-121 |
| 4 | Ortaçağ Hristiyan dünyasında bilim | [1] s.121-160. |
| 5 | Ortaçağ Doğu İslam dünyasında bilim | [1] s.161-167. |
| 6 | Ortaçağ Batı İslam dünyasında bilim | [1] s.167-204. |
| 7 | Türklerin bilime katkısı | [1] s.207-225. |
| 8 | Rönesans ve bilime etkisi | [1] s.226-257. |
| 9 | Arasınav | |
| 10 | Aydınlanma çağında bilimin gelişmesi | [1] s.310-344. |
| 11 | Yakınçağ Avrupasında bilim | [1] s.260-278. |
| 12 | Klasik dönem Osmanlıda bilim | [1] s.278-306. |
| 13 | Modern dönem Osmanlıda bilim | [1] s.355-362. |
| 14 | Cumhuriyet Türkiyesinde Bilim |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara 2007. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. | ||||||
| 2 | Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. | ||||||
| 3 | Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. | X | |||||
| 4 | Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. | X | |||||
| 5 | Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. | X | |||||
| 6 | Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. | X | |||||
| 7 | Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. | X | |||||
| 8 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. | X | |||||
| 9 | Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. | X | |||||
| 10 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. | X | |||||
| 11 | Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. | X | |||||
| 12 | Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır. | X | |||||
| 13 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder. | ||||||
| 14 | Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar. | ||||||
| 15 | Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimlerin tarihi süreçte nasıl bir gelişme gösterdiğini öğrenir. | |||||||||||||||
| 2 | Yaratıcı ve eleştirel düşünceye sahip olur. | |||||||||||||||
| 3 | Bilimlerin birbirlerinden nasıl etkilendikleri hakkında kanaat sahibi olur. | |||||||||||||||
| 4 | Ulusların hangi düzeyde bilime katkı sağladıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
| 5 | Bilimin gelişimine ilişkin bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
| 6 | Bilimsel sürecin gelişimini günümüz açısından değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||