| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yanlışsız Öğretim Yöntemleri | OEO 007 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim, Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu, Uygulamalı Davranış Analizi
|
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Feyza KESKİN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, özel eğitimde bilimsel dayanıklı uygulamalar kapsamında yer alan yanlışsız öğretim teknikleri konusunda özel eğitim öğrencilerine kuramsal ve uygulama düzeyinde temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Tepki ipuçları ve uyaran ipucları teknikleri olarak sınıflandırılan yanlışsız öğretim yöntemleri hakkında temel düzeyde bilgi ve becerileri kazandırmak amacıyla davranışsal eğitim uygulamalarını içermektedir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yanlışsız öğretim kavramını ve yanlışsız öğretimin genel özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini bilimsel dayanaklı uygulamalar açısından değerlendirir. | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Tepki ipucu yöntemlerini uygular. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Uyaran ipuçlarına ilişkin uygulama örnekleri geliştirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini karşılaştırır. | Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 6 | Davranışsal veri toplar, verileri grafiğe dönüştürür ve grafiği analiz eder. | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar, UDA ve yanlışsız öğretim | |
| 2 | Sistematik öğretim ve yanlışsız öğretimde temel kavramlar | |
| 3 | Sistematik öğretim ve yanlışsız öğretimde temel kavramlar | |
| 4 | Yanlışsız öğretimde veri toplama, grafiğe dönüştürme ve grafik yorumlama | |
| 5 | Eşzamanlı ipucuyla öğretim | |
| 6 | Sabit bekleme süreli öğretim | |
| 7 | Artan bekleme süreli öğretim | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | İpucunun giderek artırılmasıyla öğretim | |
| 10 | İpucunun giderek azaltılmasıyla öğretim | |
| 11 | Aşamalı yardımla öğretim | |
| 12 | Uyaran ipuçları | |
| 13 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini diğer öğretim yöntemleriyle birlikte uygulama | |
| 14 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini kaynaştırma ortamlarında uygulama |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders notları (slaytlar) |
| Ders Kaynakları | Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | ||||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | ||||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | ||||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | ||||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | ||||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yanlışsız öğretim kavramını ve yanlışsız öğretimin genel özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini bilimsel dayanaklı uygulamalar açısından değerlendirir. | |||||||||||||||
| 3 | Tepki ipucu yöntemlerini uygular. | |||||||||||||||
| 4 | Uyaran ipuçlarına ilişkin uygulama örnekleri geliştirir. | |||||||||||||||
| 5 | Yanlışsız öğretim yöntemlerini karşılaştırır. | |||||||||||||||
| 6 | Davranışsal veri toplar, verileri grafiğe dönüştürür ve grafiği analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Proje / Tasarım | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 79 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||