| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mesleki Yazılım Uygulamaları | EBO 202 | 4 | 2 + 2 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | ENF139- Temel Bilgi Teknolojileri Kullanımı |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AKADEMİK PERSONEL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Paket programlar kullanarak, elektronik devre şemalarının çizilmesi, baskı devrelerinin çıkarılması ve elektronik devrelerin simülasyonunun yapılmasına ilişkin bilgi ve becerilerini kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarım yazılımları (Proteus, Orcad gibi) ile yeni dosya oluşturma, kaydetme, yazdırma, kesme, kopyalama, yapıştırma, devre çizimi, malzeme listesi çıkarma, eleman oluşturma, baskı devre programlarından nesne alma/aktarma, silme, seçme, pano, devre çalıştırma, simülasyon, etiket, değer ve model verme, kütüphane oluşturma, model oluşturma, yakınlaştırma/uzaklaştırma, döndürme, aynalama, hata raporu alma, alt devre oluşturma, renklendirme, iletken bağlantıları, test ve ölçüm cihazları. Devre tasarım yazılımları ile çeşitli uygulamalar geliştirme, test ve analizlerini yapma. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar uygulamaları için, meslek yazılımlarını inceler (sanal elektronik laboratuarlarını) ve farklarını açıklar. | Anlatım, | |
| 2 | Uygulama yazılımı için, menülerini ve özelliklerini kullanarak devre tasarımı yapmaya hazır hale gelir. | Grupla Çalışma, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
| 3 | Devre tasarımı için analog / dijital test cihazlarını ve devre elemanlarını inceler ve kullanır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Temel elektrik kanunlarının ispatı için, transistorlu ve opamplı devreleri tasarlar ve sonuçları yorumlar. | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
| 5 | Bir devreye ait baskı devre çizmek için, tasarım aşamalarını kullanarak devreyi oluşturur ve baskı devreyi elde eder. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, | |
| 6 | Devreyi gerçekleştirebilmek için, yazılımın menülerini kullanarak baskı devre çıktısını alır. | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarımı temel kavramları: mesleki yazılımlar, türleri, kullanıldığı yerler. | [2] Ders sunusu [1. Hafta] |
| 2 | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarımı yazılımlarının (Proteus, Orcad gibi) kurulumu, program ile birlikte kurulan dosyalar | [1] Sayfa 1-11. [2] Ders sunusu [2. Hafta] |
| 3 | Mesleki yazılım programının grafiksel ara yüzünün (IDE) tanıtımı, araç çubukları, menüler ve işlevlerinin açıklanması | [2] Ders sunusu [3. Hafta], [3] Sayfa 5-35. |
| 4 | Bilgisayar destekli elektronik devre tasarım yazılımları (Proteus, Orcad gibi) ile yeni dosya oluşturma, kaydetme, farklı formatlara dönüştürme, yazdırma, kesme, kopyalama, yapıştırma (Dosya ve düzen menüsü işlemleri). | [2] Ders sunusu [4. Hafta], [3] Sayfa 5-35. |
| 5 | Analog ve dijital ölçü aletlerini kullanarak test ve ölçümler yapma | [1] Sayfa 68-78 |
| 6 | Tasarım alanına eleman çağırma, temel elektrik-elektronik devrelerini tasarlayarak çalışmalarına ait sonuçları test etme, grafiksel analizlerin yapılması ve sonuçları değerlendirme | [4] Sayfa 80-88 |
| 7 | Temel mantık devreleri tasarımı ve analizinin yapılarak sonuçların test edip, değerlendirme | [3] Sayfa 83-89 |
| 8 | Hata raporu alma, alt devre oluşturma, renklendirme, iletken bağlantıları oluşturma | [1] Sayfa 130-145 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Mikrodenetleyici devrelerini tasarlama, program yükleyip, simülasyonlarını yapabilme | [1] Sayfa 125-128 |
| 11 | Kütüphanede bulunmayan bir elemanın benzer bir eleman kullanarak üretilmesi, tamamen yeni bir eleman oluşturulması, yeni kütüphaneler oluşturulması işlemlerini yapma | [1] Sayfa 146-155 |
| 12 | Tasarımı yapılan elektronik devrelerin otomatik baskı şemalarının çıkartılması, | [1] Sayfa 240-[4] Sayfa 96-103 |
| 13 | Baskı devre programlarından nesne alma/aktarma, silme, seçme, pano, elle çizim, otomatik yerleştirme ve çizim, kat âdeti belirleme, renklendirme işlemlerini yapabilir. | [1] Sayfa 200-225 [4] Sayfa 50-80 |
| 14 | Netlist oluşturarak baskı şemaların çizilmesi | [1] Sayfa 250-252 [4] Sayfa 104-108 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Şahin, Hikmet.(2004). Bilgisayar Destekli Tasarım- PROTEUS İstanbul, Altaş Yayıncılık. [2]. Ders Sunusu. http://cobanoglu.wikispaces.com/online+courses |
| Ders Kaynakları | [3] MEGEP “Bilgisayarlı Devre Çizimi ve Simülasyonu” Ders Modülü. www.megep.meb.gov.tr [4] MEGEP “Bilgisayarla Baskı Devre Çizimi” Ders Modülü. www.megep.meb.gov.tr |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
| 3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | ||||||
| 4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
| 6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | X | |||||
| 7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
| 8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | ||||||
| 9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | X | |||||
| 10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar uygulamaları için, meslek yazılımlarını inceler (sanal elektronik laboratuarlarını) ve farklarını açıklar. | ||||||||||
| 2 | Uygulama yazılımı için, menülerini ve özelliklerini kullanarak devre tasarımı yapmaya hazır hale gelir. | ||||||||||
| 3 | Devre tasarımı için analog / dijital test cihazlarını ve devre elemanlarını inceler ve kullanır. | ||||||||||
| 4 | Temel elektrik kanunlarının ispatı için, transistorlu ve opamplı devreleri tasarlar ve sonuçları yorumlar. | ||||||||||
| 5 | Bir devreye ait baskı devre çizmek için, tasarım aşamalarını kullanarak devreyi oluşturur ve baskı devreyi elde eder. | ||||||||||
| 6 | Devreyi gerçekleştirebilmek için, yazılımın menülerini kullanarak baskı devre çıktısını alır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 65 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Sözlü Sınav | 5 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
| 1. Final | 45 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 2 | 24 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||