Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genetikte Özel Konular BIY 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Genetikteki temel kavramlar detaylı olarak açıklanacak, genetiğin farklı alanlarla ilişkisi, kanser, apoptozis gibi hücresel olayların genetik ile ilişkisi, genetikte yeni gelişmeler ve etik konusu açıklanacaktır.
Dersin İçeriği Kromatin, kromozom, heterokromatin, kinetokor, sentromer organizasyonu, telomerler, kanser ve genetik, kanser ve çevre, kök hücre, gelişim genetiği, apoptozis.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kromatin Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Kromozomlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Heterokromatin Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Heterokromatinin etki ve fonksiyonları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Kinetokor Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
6 Sentromer organizasyonu ve sentromerik heterokromatin Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
7 Telomerler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
8 Kanser ve genetik Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
9 Ara Sınav Soru-Cevap,
10 Kanser ve çevre Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap,
11 Kök hücre çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
12 Gelişim genetiği Anlatım,
13 Apoptosis = Programlanmış hücre ölümü Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
14 Genetik ve Davranış Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
15 Genetik araştırmalarda etik Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kromatin
2 Kromozomlar
3 Heterokromatin
4 Heterokromatinin etki ve fonksiyonları
5 Kinetokor
6 Sentromer organizasyonu ve sentromerik heterokromatin
7 Telomerler
8 Kanser ve genetik
9 Kanser ve çevre
10 Kök hücre çalışmaları
11 Gelişim genetiği
12 Apoptosis = Programlanmış hücre ölümü
13 Genetik ve Davranış
14 Genetik araştırmalarda etik
Kaynaklar
Ders Notu 1. Genetik. W. S. Klug and M.R. Cummings, Ed. Cihan Öner. Palme Yayıncılık, 2002.
2. Genetik. A. N. Bozcuk. Palme Yayıncılık, 2000.
3. Human Molecular Genetics 2. T. Strachan, A.P. Read. Willey and Sons Publication,2000.
4. Chromatin: Structure and Function. A. Wolffe. Academic Press, 1992.
5. Heterochromatin: Molecular and Structural Aspects. Ed. R.S. Verma. Cambridge
University Press, 1988.
6. Hücre Çekirdeği ve Kromozomlar. S. Karol, Z. Suludere. Gazi Üniversitesi Yayınları,173: 24, 1992.
7. The Telomere. D. Kipling. Oxford University Press, 1995.
8. Cancer: Genetics and the Environment. Ed. H.L. Bradlow, J. Fishman, M.P. Osborne.Annals of the New York Academy of Sciences, Vol. 833, 1997.
9. Carcinogenicity and Pesticides: Principles, Issues and Relationships. Ed. N.N. Ragsdale, R.E. Menzer. ACS Symposium Series 414, 1989.
10. Apoptosis: The Molecular Biology of Programmed Cell Death. Ed. M.D. Jacobson, N.McCarthy. Oxford University Press, 2002.
11. Biology Today. E.C. Minkoff, P.J. Baker. Garland Sciences Press, 2004
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Biyoloji alanındaki modern teknikleri, uygulamaları ve araçları kullanarak yerel ve küresel sorunlara çözüm önerisi getirir ve bu alanlardaki projelerde liderlik yaparak yürütür.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6