| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Türk Edebiyatı Metin Şerhi | ETE 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Bedriye Gülay Açar, Ar. Gör. Tarık Ablak |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Klasik metinlerin açıklanması, değerlendirilmesi, metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri üzerinde uygulamalı örneklerle durulması. |
| Dersin İçeriği | Metin şerhinin yöntem ve tekniklerini öğrenmek, Arap ve Fars edebiyatında metin şerhinin tarihî gelişimini öğrenmek, Klasik Türk Edebiyatı'nda metin şerhi geleneğini örnekleriyle görmek. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik metinleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Klasik metinleri açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klasik metinlerin şerhine ilişkin yöntemler ve metin şerhiyle ilgili bibliyografya | |
| 2 | Ahmed Paşa’nın gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 3 | Necâtî Bey’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 4 | Fuzûlî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 5 | Fuzûlî’nin Su Kasidesi'nin Şerhi | |
| 6 | Bâkî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 7 | Nâilî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 8 | Neşâtî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Nâbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 11 | Nedîm’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 12 | Sünbülzâde Vehbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 13 | Şeyh Gâlib’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 14 | Keçecizâde İzzet Molla'nın gazellerinden bazılarının şerhi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Prof. Dr. Ali Nihat Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi, Akçağ Yay., Ankara 1998.; Mehmet Çavuşoğlu, Necati Bey Divanının Tahlili, Kitabevi, İstanbul 2001.; Prof. Dr. Mine Mengi, Divan Şiiri Yazıları, Akçağ Yay., Ankara 2000; İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay., Ankara.; Prof. Dr. Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul 1995. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik metinleri sıralar. | ||||||||||||||
| 2 | Klasik metinleri açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini yorumlar. | ||||||||||||||
| 4 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini karşılaştırır. | ||||||||||||||
| 5 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
| 6 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili hüküm verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||