Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Farabi Mantığı FDI 605 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için ön koşul yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler

Tüm İslam felsefesi ve mantık dersleri bu ders için faydalıdır.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler Doç.Dr. EMRAH KAYA,
Dersin Yardımcıları

Bu dersin yardımcısı yoktur.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Farabi, İslam dünyasının yetiştirdiği en önemli filozoflardan biridir. Bu bakımından mantık ile ilgili görüşler öğrenciler açısından son derece önem arz etmektedir.

Dersin İçeriği

Genel Giriş ve Kaynakların Verilmesi, Kavram Teorisi, Kavram ve Önerme, Beş Tümel/İsagoci, Kategoriler, Tanım Teorisi, Tanım Teorisi, Önerme, Önerme Çeşitleri, Akıl Yürütme, Tümdengelim, Tümdengelim, Tümevarım, Analoji

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farabi mantığının temel konularını inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Farabi mantığı ile Aristoteles mantığı arasındaki farkları özetler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Farabi mantığının İslam düşüncesine katkılarını özetler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Farabinin İslam mantık tarihindeki yerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Farabi mantığını etkilerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Farabinin klasik mantığa katkılarını özetler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavram Teorisi
2 Kavram ve Önerme
3 Beş Tümel/İsagoci
4 Kategoriler
5 Tanım Teorisi
6 Tanım Teorisi
7 Önerme
8 ARA SINAV
9 Önerme Çeşitleri
10 Akıl Yürütme
11 Tümdengelim
12 Tümdengelim
13 Tümevarım
14 Analoji
Kaynaklar
Ders Notu

Street, Tony. İslam Mantık Tarihi, çeviren Harun Kuşlu. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.

Küyel, Mübahat Türker. Farabi'nin Bazı Mantık Eserleri. 1990.

Ders Kaynakları

Farabi, Kitabu´l-burhan, çeviren Ömer Türker ve Mahir Alper. İstanbul Klasik Yayınları, 2009.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. X
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. X
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. X
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. X
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6