Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikanaliz ve Din FDP 602 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDULVAHİT İMAMOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. ABDULVAHİT İMAMOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrenciler, Psikanaliz ve Din dersinde; farklı çalışma alanlarını ve bilinçaltıyla ilgili alanları araştırmayı öğrenirler.

Dersin İçeriği

Bu derste, başlangıcından günümüze din psikolojisi ve psikanalizm ilişkisi ve araştırmalarda karşılaşılan farklılıklar işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikanalizmle ilgili farklı kavramları algılar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Dersin temel kaynaklarını ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Din Psikolojisi-psikanalizm ilişkisini derler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Dini tutum ve davranışlarla ilgili olarak psikanalistlerin yaklaşımlarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 İçedönüklük ve dışa dönüklüğü mukayese eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 C.G.Jungun din ve insan ilişkisine bakışı sentezler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Psikanalistlerin rüya ve insan ilişkisine bakışını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikanalizme genel bakış
2 Bilinçaltı ve insan
3 İd, ego ve superego kavramlarının tahlili
4 S.Freud psikanalizminin genel hatları
5 S.Freudun din ve insan ilişkisine bakışı
6 C.G.Jungun kişilik psikolojisi
7 İçedönüklük-dışadönüklük
8 C.G.Jungun din ve insan ilişkisine bakışı
9 C.G.Jungun din ve insan ilişkisine bakışı
10 A.Adlerin aşağılık kompleksi görüşü
11 E.Fromm ve psikanalizm
12 Ahlak felsefesi ve psikanalizm
13 Hümanist ahlak anlayışı ve insan
14 Psikanalistlerin rüya ve insan ilişkisine bakışı
Kaynaklar
Ders Notu

Yavuz, K.(1987), Psikanalizde İlk Dini Gelişmelerin Değeri, Atatürk Üni. Yay., Erzurum.

Ders Kaynakları

1. Adler, A.(1985), İnsanı Tanıma Sanatı, Dergah Yayınları, İstanbul.
2. Köse, A.,(2000), Freud ve Din, İz Yayınları, İstanbul.
3. Jung,C.G.(1993),Din ve Psikoloji, İnsan Yayınları, İstanbul.
4. Kısa, C.(2005), C.G.Jungda Din ve Birleşme Süreci, İ.İlahiyat vakfı Yay., İzmir
5. Adler, A.,(2001), Psikolojik Aktivite, Say Yayınları, İstanbul.
6. Fromm, E.,(1994), Kendini Savunan İnsan, Say Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir.
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir.
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir.
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir.
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6