| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yerel Yönetimler ve Sorunları | SBK 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | YOK |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AZİZ TUNCER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | ,Arş. Gör. Abdülkadir AKSOY |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türkiye’de mahalli idareler ve sorunları hakkında tartışmalar yapılması. |
| Dersin İçeriği | Merkezi yönetim yerel yönetim ayrımı; yerel yönetim türleri; İl Özel İdaresi, Belediye, Büyükşehir Belediyesi; İdareler arası ilişkiler; Yerel yönetimlerin sorunları; Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı; Bölgesel ve Yerel Komite kararları; 2000 sonrası reformlar ve uygulamalar, |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mahalli İdare merkezi idare ayrımını bilir, | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Mahalli idare türleri ve işleyiş biçimini kavrar ve analiz eder, | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Mahalli idarelerin sorunlarını bilir ve yorumlar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 4 | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı’nı bilir, | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı çerçevesinde Türk mahalli idarelerinin değerlendirmesini bilir ve yorumlar, | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Sorunların çözümüne ilişkin öneriler getirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Merkezi yönetim ve mahalli idare yapısı ve işleyişi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 2 | Mahalli idare türleri: İl özel idaresi (tarihi gelişimi) | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 3 | İl özel idaresi (günümüzdeki yapı ve işleyişi) | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 4 | Belediye (tarihi gelişimi) | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 5 | Belediye yapı ve işleyişi, Büyükşehir belediyeleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 6 | Köy yönetimi yapı ve işleyişi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 7 | Mahalle yönetimi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 8 | İdareler arası ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 9 | Vize Sınavı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 10 | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 11 | Avrupa Konseyi Bölgesel ve Yerel Komite kararları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 12 | Mahalli İdarelerin sorunları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 13 | Reform çalışmaları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 14 | Reform uygulamaları ve ilk sonuçlar | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ed: Hüseyin Özgür ve Muhammet Kösecik, Yerel Yönetimler Üzerine Güncel Yazılar -I-, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara-2005; Ed: Hüseyin Özgür ve Muhammet Kösecik, Yerel Yönetimler Üzerine Güncel Yazılar -II-, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara-2007; TODAİE, Yerel Yönetimler Sempozyumu Bildirileri, YAYINA Hazırlayanlar: Birgül A. Güler ve Ayşegül Sabuktay, Ankara-2000; Hamza Al, “Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Türk Kamu Yönetiminde Yeni Denetim Yaklaşımları”, Kamu Yönetimi Yazıları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2007; Erol Eren, Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayınları, İstanbul, 1998; Bilal Eryılmaz, Kamu Yönetimi, 8. Baskı, Erkam Matbaası, İstanbul, 2008; Musa Eken, Yönetimde Şeffaflık, Sakarya Kitabevi, 2006; Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Yayınları, 4. Baskı, 2004; Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Yayınları, 6. Baskı, İstanbul, 2000; Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları 4. Baskı, Ankara, 1995. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Siyaset kuramları ve kamu yönetimi yaklaşımlarını ileri düzeyde açıklar ve güncel tartışmalarla ilişkilendirir. | ||||||
| 2 | Türkiye’nin idari–hukuki yapısını ve politika süreçlerini karşılaştırmalı bir çerçevede analiz eder. | ||||||
| 3 | Kamu politikası döngüsünde problem tanımlar, seçenek üretir ve etki/sonuç analizi yapar. | ||||||
| 4 | Nicel, nitel ve karma yöntemlerle araştırma tasarlar; veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 5 | Yönetişim, paydaş katılımı ve etik ilkeleri uygulayarak çözüm tasarlar. | ||||||
| 6 | Kanıta dayalı karar verme kültürünü kurum ve toplum yararına yaygınlaştırır; yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mahalli İdare merkezi idare ayrımını bilir, | ||||||
| 2 | Mahalli idare türleri ve işleyiş biçimini kavrar ve analiz eder, | ||||||
| 3 | Mahalli idarelerin sorunlarını bilir ve yorumlar, | ||||||
| 4 | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı’nı bilir, | ||||||
| 5 | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı çerçevesinde Türk mahalli idarelerinin değerlendirmesini bilir ve yorumlar, | ||||||
| 6 | Sorunların çözümüne ilişkin öneriler getirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||