Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hipotez Testleri IKT 461 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA AKAL
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA AKAL,
Dersin Yardımcıları

Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrenciye iktisat ve işletme ile ilgili istatistiksel problemlerine yönelik hipotez kurma ve test etme bilgi ve yöntemlerinin kazandırılması.

Dersin İçeriği

Normal dağılım, örneklem seçimi, verilerin analizi, nokta kestirimi, aralık kestirimi, hipotez testleri, korelasyon ve regresyon, ve bunların ekonomi ve işletme uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 normal dağılımın özeliklerini tanıtır Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 örnekleme tekniklerini tanıtır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 örnekleme dağılımını yapar ve örnek çözerek öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 istatistiksel tahmin yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 istatistiksel karar verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 küçük örneklem testlerini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
7 testlere bağlı yönetimsel kararlar verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
8 ki kare dağılımının özelliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
9 ki kare testi uygulamaları yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
10 F dağılımını bilir ve testini yapar, uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
11 basit korelasyon analizi yapar, test eder ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
12 kısmi korelasyon analizi yapar, test eder ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
13 matematiksel beklentiler ve momentler ile korelasyon analizi yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Normal dağılım Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
2 Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
3 Örnekleme dağılımı Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
4 İstatistiksel çıkarımlar Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
5 İstatistiksel karar verme Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
6 İstatistiksel karar verme, devam ediyor Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
7 Örnekleme Teorisi Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
8 Ki-Kare dağılımı Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
9 Ara sınav
10 F istatistikleri, dağılım, özellikler ve varyans analizi Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
11 Korelasyon ve regresyon Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
12 Korelasyon ve regresyon,devam ediyor Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
13 Zaman serisi analizi, testler ve tahmin Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
14 Momentler aracılığıyla matematiksel beklentiler, korelasyon ve regresyon Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler
Kaynaklar
Ders Notu

Serper, Ö.(2014), Uygulamalı İstatistik, Bursa Ezgi Kitabevi.
Öğretim Üyesi ders notları

Ders Kaynakları

Özsoy, O. (2005), İktisatçılar ve İşletmeciler için İstatistik, Ankara:Siyasal Kitabevi.
Özkan, Y. (2008), Uygulamalı İstatistik, Sakarya Kitabevi..
Gürsakal, N.(1999), Bilgisayar Uygulamalı İstatistik I, Bilgisayar Uygulamalı İstatistik II, İstanbul: Alfa.
Yamak, R. Ve Köseoğlu, M. (2006), Uygulamalı İstatistik ve Ekonometri, Trabzon: Akasakal Kitap Kırtasiye.
Köseoğlu, M. (2006),Uygulamalı İstatistik ve Ekonometri SORU BANKASI (KPSS, AÖ, Müfettişlik, Uzmanlık, Bankacılık ve Meslek Sınavlarına Hazırlık), Trabzon: Aksakal Kitap Kırtasiye..
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. X
2 Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
3 Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
4 Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. X
5 İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. X
6 İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. X
7 Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. X
8 Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. X
9 Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. X
10 Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. X
11 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. X
12 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5