Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hipotez Testleri | IKT 461 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA AKAL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA AKAL, |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrenciye iktisat ve işletme ile ilgili istatistiksel problemlerine yönelik hipotez kurma ve test etme bilgi ve yöntemlerinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Normal dağılım, örneklem seçimi, verilerin analizi, nokta kestirimi, aralık kestirimi, hipotez testleri, korelasyon ve regresyon, ve bunların ekonomi ve işletme uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | normal dağılımın özeliklerini tanıtır | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | örnekleme tekniklerini tanıtır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | örnekleme dağılımını yapar ve örnek çözerek öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | istatistiksel tahmin yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | istatistiksel karar verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | küçük örneklem testlerini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
7 | testlere bağlı yönetimsel kararlar verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
8 | ki kare dağılımının özelliklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
9 | ki kare testi uygulamaları yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
10 | F dağılımını bilir ve testini yapar, uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
11 | basit korelasyon analizi yapar, test eder ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
12 | kısmi korelasyon analizi yapar, test eder ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
13 | matematiksel beklentiler ve momentler ile korelasyon analizi yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Normal dağılım | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
2 | Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
3 | Örnekleme dağılımı | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
4 | İstatistiksel çıkarımlar | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
5 | İstatistiksel karar verme | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
6 | İstatistiksel karar verme, devam ediyor | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
7 | Örnekleme Teorisi | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
8 | Ki-Kare dağılımı | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
9 | Ara sınav | |
10 | F istatistikleri, dağılım, özellikler ve varyans analizi | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
11 | Korelasyon ve regresyon | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
12 | Korelasyon ve regresyon,devam ediyor | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
13 | Zaman serisi analizi, testler ve tahmin | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
14 | Momentler aracılığıyla matematiksel beklentiler, korelasyon ve regresyon | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. İlgili Bölümler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Serper, Ö.(2014), Uygulamalı İstatistik, Bursa Ezgi Kitabevi. |
Ders Kaynakları | Özsoy, O. (2005), İktisatçılar ve İşletmeciler için İstatistik, Ankara:Siyasal Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | normal dağılımın özeliklerini tanıtır | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
2 | örnekleme tekniklerini tanıtır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
3 | örnekleme dağılımını yapar ve örnek çözerek öğrenir | ||||||||||||
4 | istatistiksel tahmin yapar | ||||||||||||
5 | istatistiksel karar verir | ||||||||||||
6 | küçük örneklem testlerini yapar | ||||||||||||
7 | testlere bağlı yönetimsel kararlar verir | ||||||||||||
8 | ki kare dağılımının özelliklerini bilir | ||||||||||||
9 | ki kare testi uygulamaları yapar | ||||||||||||
10 | F dağılımını bilir ve testini yapar, uygular | ||||||||||||
11 | basit korelasyon analizi yapar, test eder ve uygular | ||||||||||||
12 | kısmi korelasyon analizi yapar, test eder ve uygular | ||||||||||||
13 | matematiksel beklentiler ve momentler ile korelasyon analizi yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |