Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygulamalı Matematikten Seçme Konular II UYM 601 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞEVKET GÜR
Dersi Verenler Prof.Dr. ŞEVKET GÜR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Uygulamalı Matematik alanında doktora yapacak öğrencilerin alanlarında en güncel ve kapsamlı konuları görmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Sobolev Uzayları, L_p uzayları, Gömme Teoremleri, Evolüsyon Denklemleri, Çözümlerin Patlaması ve Azalması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel uzayları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 L_p uzaylarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Gömme teoremlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Evolüsyon denklemlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Çözümlerin patlaması hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Çözümlerin azalması hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Tanım ve Kavramlar. (Uzaylar)
2 Temel Tanım ve Kavramlar. (Bazı Önemli Teoremler)
3 L_p Uzayları
4 L_p Uzayları
5 Sobolev Gömme Teoremleri
6 Sobolev Gömme Teoremleri
7 Zayıf Çözüm
8 Evolüsyon Denklemleri
9 Çözümlerin Patlaması
10 Çözümlerin Patlaması
11 Çözümlerin Patlaması
12 Çözümlerin Azalması
13 Çözümlerin Azalması
14 Çözümlerin Azalması
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Sobolev Uzayları, Erhan Pişkin, Seçkin yayınları, 2017.

[2] Evolüsyon Denklemlerinin Çözümlerin Patlaması, Erhan Pişkin, Pegem Akademi, 2021.

[3] Evolüsyon Denklemlerinin Çözümlerin Azalması, Erhan Pişkin, Pegem Akademi, 2025.

Ders Kaynakları

[4] Partial Differential Equations, Lawrence C. Evans, American Mathematical Society, 1991.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Matematiksel analiz, diferansiyel denklemler, olasılık teorisi ve istatistik gibi konularda uzmanlaşır, gerçek dünya problemlerini matematiksel olarak modelleme becerisi kazanır, matematiksel modelleme teknikleri ve yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olur. Matematiksel problemleri bilgisayarlar ve matematiksel yazılım araçları kullanarak çözebilme yeteneği kazanır. Endüstri ve iş dünyasıyla iş birliği yapacak ve matematiksel problemlere pratik çözümler sunacak yeterliliğe sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Temel uzayları bilir. 0 0 3 0 0 0 4
2 L_p uzaylarını bilir. 0 0 3 0 0 0 4
3 Gömme teoremlerini bilir. 0 0 3 0 0 0 4
4 Evolüsyon denklemlerini bilir. 0 0 3 0 0 0 4
5 Çözümlerin patlaması hakkında bilgi sahibi olur. 0 0 3 0 0 0 4
6 Çözümlerin azalması hakkında bilgi sahibi olur. 0 0 3 0 0 0 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 15 15
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 6 10 60
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
dersAKTSKredisi 6