Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sürdürülebilir Gıda Sistemleri GDM 425 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KARABULUT
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KARABULUT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
Dersin İçeriği

Bu ders, gıda üretiminde sürdürülebilirlik ilkesini temel alarak çevre dostu, ekonomik ve sosyal açıdan sorumlu uygulamaları ele alır. Gıda süreçlerinde sürdürülebilir stratejiler, sektörel yaklaşımlar ve bu uygulamaların küresel etkileri incelenir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sürdürülebilir Gıda Sistemlerine Giriş – Temel kavramlar, bileşenler ve sistem yaklaşımı.
2 Gıda Üretiminde Yaşam Döngüsü Analizi – Ürün yaşam döngüsünün çevresel etkilerinin değerlendirilmesi.
3 Toprak ve Su Kaynaklarının Sürdürülebilir Kullanımı – Gıda üretiminde doğal kaynak yönetimi.
4 Enerji ve Ekserji Yaklaşımlarıyla Gıda Üretimi – Enerji verimliliği ve sürdürülebilirlik analizi.
5 Isıl İşlemlerde Sürdürülebilirlik – Termal proseslerin çevresel etkileri ve optimizasyonu.
6 Gıda Ambalajlamada Sürdürülebilir Uygulamalar – Malzeme seçimi, atık yönetimi ve çevresel etkiler.
7 Soğutma Sistemleri ve Soğuk Zincirde Sürdürülebilirlik – Enerji kullanımı ve karbon ayak izi analizi.
8 Gıda Tedarik Zincirinde Sürdürülebilirlik – Lojistik, dağıtım ve izlenebilirlikte çevresel sorumluluk.
9 Gıda İşleme Tesislerinde Sürdürülebilir Sanitasyon – Temizlik uygulamalarında su ve kimyasal tasarrufu.
10 Et ve Su Ürünleri Sektöründe Sürdürülebilir Üretim – Kaynak kullanımı, emisyonlar ve çevre dostu çözümler.
11 Süt ve Süt Ürünlerinde Sürdürülebilirlik Yaklaşımları – İşleme süreçleri ve atık yönetimi.
12 Taze Meyve ve Sebze Sektöründe Sürdürülebilir Uygulamalar – Hasat sonrası süreçler ve fire azaltımı.
13 Sürdürülebilir Gıda Tüketimi – Tüketici davranışları, israfın önlenmesi ve bilinçli seçimler.
14 Döngüsel Ekonomi ve Gıda Atıklarının Geri Kazanımı – Atıkların yeniden değerlendirilmesi ve katma değerli ürün üretimi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi. X
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık X
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; X
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 a PÇ 11 b
1
2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Final 1 10 10
Ödev 2 10 20
Ara Sınav 1 3 3
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
dersAKTSKredisi 4