| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sürdürülebilir Gıda Sistemleri | GDM 425 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KARABULUT |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KARABULUT, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | |
| Dersin İçeriği | Bu ders, gıda üretiminde sürdürülebilirlik ilkesini temel alarak çevre dostu, ekonomik ve sosyal açıdan sorumlu uygulamaları ele alır. Gıda süreçlerinde sürdürülebilir stratejiler, sektörel yaklaşımlar ve bu uygulamaların küresel etkileri incelenir. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anlatım, Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | |
| 2 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sürdürülebilir Gıda Sistemlerine Giriş – Temel kavramlar, bileşenler ve sistem yaklaşımı. | |
| 2 | Gıda Üretiminde Yaşam Döngüsü Analizi – Ürün yaşam döngüsünün çevresel etkilerinin değerlendirilmesi. | |
| 3 | Toprak ve Su Kaynaklarının Sürdürülebilir Kullanımı – Gıda üretiminde doğal kaynak yönetimi. | |
| 4 | Enerji ve Ekserji Yaklaşımlarıyla Gıda Üretimi – Enerji verimliliği ve sürdürülebilirlik analizi. | |
| 5 | Isıl İşlemlerde Sürdürülebilirlik – Termal proseslerin çevresel etkileri ve optimizasyonu. | |
| 6 | Gıda Ambalajlamada Sürdürülebilir Uygulamalar – Malzeme seçimi, atık yönetimi ve çevresel etkiler. | |
| 7 | Soğutma Sistemleri ve Soğuk Zincirde Sürdürülebilirlik – Enerji kullanımı ve karbon ayak izi analizi. | |
| 8 | Gıda Tedarik Zincirinde Sürdürülebilirlik – Lojistik, dağıtım ve izlenebilirlikte çevresel sorumluluk. | |
| 9 | Gıda İşleme Tesislerinde Sürdürülebilir Sanitasyon – Temizlik uygulamalarında su ve kimyasal tasarrufu. | |
| 10 | Et ve Su Ürünleri Sektöründe Sürdürülebilir Üretim – Kaynak kullanımı, emisyonlar ve çevre dostu çözümler. | |
| 11 | Süt ve Süt Ürünlerinde Sürdürülebilirlik Yaklaşımları – İşleme süreçleri ve atık yönetimi. | |
| 12 | Taze Meyve ve Sebze Sektöründe Sürdürülebilir Uygulamalar – Hasat sonrası süreçler ve fire azaltımı. | |
| 13 | Sürdürülebilir Gıda Tüketimi – Tüketici davranışları, israfın önlenmesi ve bilinçli seçimler. | |
| 14 | Döngüsel Ekonomi ve Gıda Atıklarının Geri Kazanımı – Atıkların yeniden değerlendirilmesi ve katma değerli ürün üretimi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | X | |||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | X | |||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | X | |||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | X | |||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | ||||||||||||||||||||||||
| 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||