Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fpga Tabanlı Sayısal Sistem Tasarımı | EEM 433 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Sayısal Devre Tasarımı |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AHMET KÜÇÜKER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, öğrencilere sayısal sistemlerin VHDL (Donanım Tanımlama Dili) kullanılarak nasıl tasarlanacağını öğretmek ve bu tasarımların FPGA (Alanda Programlanabilir Kapı Dizisi) platformları üzerinde nasıl hayata geçirileceğini göstermektir. |
Dersin İçeriği | Sayısal devrelerin kısa özeti, FPGA mimarisi ve tasarım işleyişi, Sayısal devrelerin VHDL betimlemeleri, Tasarım Simülasyonu ve Testbench Kavramı, FPGA Geliştirme Ortamı ve Fiziksel Gerçekleme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sayısal sistem tasarımları için gerekli olan tasarım akışlarını hazırlayabilme | ||
2 | Endüstri standardı donanım tanımlama dillerinden VHDL’yi kullanarak sayısal devreleri betimleyebilme. | ||
3 | FPGA kullanarak karmaşık yapıdaki sayısal devre tasarımlarını fiziksel olarak gerçekleyebilme. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayısal Mantık Devrelerine Genel Bakış ve Derse Giriş | |
2 | FPGA Mimarisi ve Tasarım Akışı | |
3 | VHDL Giriş: Temel Yapı ve Hiyerarşi | |
4 | VHDL'de Veri Tipleri, Operatörler ve Sinyaller | |
5 | Kombinasyonel Devrelerin VHDL ile Modellenmesi | |
6 | Sıralı Devrelerin VHDL ile Modellenmesi - Temeller | |
7 | Sıralı Devrelerin VHDL ile Modellenmesi - Gelişmiş Konular | |
8 | Tasarım Simülasyonu ve Testbench Kavramı | |
9 | Ara sınav | |
10 | Proje Konularının Belirlenmesi ve Tartışılması | |
11 | FPGA Geliştirme Ortamı ve Fiziksel Gerçekleme | |
12 | Örnek Uygulamalar: FPGA Üzerinde Gerçekleme | |
13 | Proje Sunumları | |
14 | Proje Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Roth, C. H., & John, L. K. (2008). Digital systems design using VHDL. Thomson. Brown, S., & Vranesic, Z. (2005). Digital Logic with VHDL Design. McGRAW HILL company. Rafiquzzaman, M. (2005). Fundamentals of digital logic and microcomputer design. John Wiley & Sons. Dally, W. J., Harting, R. C., & Aamodt, T. M. (2016). Digital design using VHDL. Cambridge University Press. LaMeres, B. J. (2023). Introduction to logic circuits & logic design with VHDL. Springer Nature. Taraate, V. (2022). Digital logic design using verilog. Springer Singapore. Harris, S., & Harris, D. (2021). Digital Design and Computer Architecture, RISC-V Edition. Morgan Kaufmann.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | X | |||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | X | |||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sayısal sistem tasarımları için gerekli olan tasarım akışlarını hazırlayabilme | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
2 | Endüstri standardı donanım tanımlama dillerinden VHDL’yi kullanarak sayısal devreleri betimleyebilme. | 5 | ||||||||||||||||||||||
3 | FPGA kullanarak karmaşık yapıdaki sayısal devre tasarımlarını fiziksel olarak gerçekleyebilme. | 4 | 4 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Proje / Tasarım | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 24 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |