Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Göçmen Sağlığı EBP 526 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CANAN BİRİMOĞLU OKUYAN
Dersi Verenler Doç.Dr. CANAN BİRİMOĞLU OKUYAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dünya genelinde artan göç hareketliliği, sağlık sistemlerinin göçmen bireylerin ihtiyaçlarına uygun hale getirilmesini gerekli kılmaktadır. Bu ders, ebelik ve halk sağlığı yüksek lisans öğrencilerinin göçmen kadınlar ve çocukların karşılaştığı sağlık sorunlarını, sağlık hizmetlerine erişim engellerini ve kültürel duyarlılık gerektiren bakım uygulamalarını öğrenmelerini amaçlamaktadır. Ders, savunuculuk, hak temelli yaklaşım ve multidisipliner iş birliği gibi konuları da içermektedir.

Dersin İçeriği

Göç olgusu: Kavramlar, tarihsel süreç ve güncel göç hareketleri

Göçmen sağlığının temel belirleyicileri: Sosyal, ekonomik ve çevresel faktörler

Göçmenlerde bulaşıcı hastalıklar ve halk sağlığına etkisi

Kronik hastalıkların yönetimi ve sağlık hizmetlerine erişim sorunları

Göçmenlerde ruh sağlığı: Travma, stres ve destek sistemleri

Göçmen kadın sağlığı: Üreme sağlığı, gebelik izlemleri

Göçmen yaşlılar ve özel gereksinimli bireylerde sağlık hizmetleri

Kültürel duyarlılık ve sağlık hizmeti sunumunda kültürlerarası etkileşim

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Göç, göçmenlik ve mültecilik ile ilişkili temel kavramları tarihsel, sosyal ve sağlık bağlamında açıklayabilir. Soru-Cevap,
2 Göç sürecinin birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini (fiziksel, ruhsal ve sosyal boyutlarıyla) analiz edebilir.
3 Göçmenlerde sık görülen sağlık sorunlarını (bulaşıcı hastalıklar, kronik hastalıklar, ruh sağlığı sorunları, anne-çocuk sağlığı) kanıta dayalı yaklaşımlarla değerlendirebilir.
4 Göçmenlerin sağlık hizmetlerine erişimini etkileyen yapısal, hukuki ve kültürel engelleri tartışabilir.
5 Kültürel duyarlılık ve kültürel yetkinlik ilkeleri doğrultusunda, göçmenlere yönelik hemşirelik/ebelik bakımını planlayabilir.
6 Dil, inanç ve kültürel farklılıkların sağlık hizmeti sunumuna etkilerini dikkate alarak etkili iletişim stratejileri geliştirebilir.
7 Göçmen sağlığı alanında ulusal ve uluslararası politika, mevzuat ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir.
8 Göçmen sağlığına yönelik bilimsel araştırmaları yorumlayabilir ve bu alanda yapılabilecek araştırma ve proje önerileri geliştirebilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Ocakçı, F. T. (Ed.). (2020). Halk Sağlığı Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi.

2.Schenker, M. B., & Castañeda, X. (2020). Migration and Health: A Research Methods Handbook. University of California Press.

3.Türk Tabipleri Birliği. (2021). Türkiye’de Göçmen ve Mülteci Kadınların Sağlık Durumu Raporu. Türk Tabipleri Birliği Yayınları.

4.Rees, H., & Frost, L. (2021). Women and Migration: Responses in Health and Social Care. Routledge.

5.Özvarış, Ş. B. (Ed.). (2022). Göç, Kadın ve Sağlık: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Yayınları.

6.Kotch, J. (2022). Maternal and Child Health: Programs, Problems, and Policy in Public Health (4th ed.). Jones & Bartlett Learning.

7.World Health Organization (WHO). (2023). Promoting the Health of Refugees and Migrants: Draft Global Action Plan 2023–2030. Geneva: WHO Press. [Erişim: https://www.who.int]

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilme X
2 Ebeliğe yönelik kavramları tartışabilme X
3 Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebeliğe özgü teori geliştirebilme X
4 Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilme X
5 Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme X
6 Hizmet sunumunda bakımı etkileyen kültürel engellerin aşılmasına yönelik transkültürel ebelik bakımını uygulayabilme X
7 Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilme X
8 Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilme X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Göç, göçmenlik ve mültecilik ile ilişkili temel kavramları tarihsel, sosyal ve sağlık bağlamında açıklayabilir.
2 Göç sürecinin birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini (fiziksel, ruhsal ve sosyal boyutlarıyla) analiz edebilir.
3 Göçmenlerde sık görülen sağlık sorunlarını (bulaşıcı hastalıklar, kronik hastalıklar, ruh sağlığı sorunları, anne-çocuk sağlığı) kanıta dayalı yaklaşımlarla değerlendirebilir.
4 Göçmenlerin sağlık hizmetlerine erişimini etkileyen yapısal, hukuki ve kültürel engelleri tartışabilir.
5 Kültürel duyarlılık ve kültürel yetkinlik ilkeleri doğrultusunda, göçmenlere yönelik hemşirelik/ebelik bakımını planlayabilir.
6 Dil, inanç ve kültürel farklılıkların sağlık hizmeti sunumuna etkilerini dikkate alarak etkili iletişim stratejileri geliştirebilir.
7 Göçmen sağlığı alanında ulusal ve uluslararası politika, mevzuat ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir.
8 Göçmen sağlığına yönelik bilimsel araştırmaları yorumlayabilir ve bu alanda yapılabilecek araştırma ve proje önerileri geliştirebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)