Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kardiyoloji Hemşireliği | HMS 556 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders yüksek lisans öğrencisine kalbin yapı ve fonksiyonları ile hemşirelik tanılaması, yönetimi, bu konuda hemşirenin sorumlulukları hakkında bilgi vermeye yönelik bir derstir. |
Dersin İçeriği | Bu ders kalp hastalıklarından korunma, yaygın kalp hastalıkları ve tedavisinde hemşirelik bakımı konularını kapsar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kardiyovasküler sistemin yapı ve fonksiyonlarını açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yaygın kardiyovasküler hastalıkların (akut koroner sendromlar, ritim bozuklukları, kalp yetersizliği, kapak hastalıkları, enfeksiyöz kalp hastalıkları, hipertansiyon vb.) patofizyolojisini ve klinik özelliklerini ayırt edebilir. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Performans Değerlendirme, |
3 | Temel elektrokardiyografi (EKG) bulgularını tanımlayabilir ve sistematik analiz yapabilir. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Performans Değerlendirme, |
4 | Kardiyovasküler bozukluğu olan hastanın hemşirelik tanılamasını yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kardiyoloji hemşireliği alanındaki güncel kılavuzlar ve bilimsel kanıtları klinik karar sürecine entegre edebilir | Problem Çözme, Benzetişim, | Sözlü Sınavlar, |
6 | Kardiyoloji hemşireliği alanındaki klinik sorunlara kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
7 | Mesleki etik ilkeler doğrultusunda hasta güvenliğini ve yaşam kalitesini önceleyerek bakım süreçlerini yönetebilir. | Sözlü Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kardiyovasküler Sistemin Yapı ve Fonksiyonları | |
2 | Kardiyovasküler Bozukluğu Olan Hastanın Hemşirelik Tanılaması | |
3 | Temel Elektrokardiyografi ve Sistematik Analizi | |
4 | Kardiyovasküler Hastalıklarda Risk Değerlendirmesi ve Korunma | |
5 | Akut Koroner Sendromlar ve Hemşirelik Yaklaşımları | |
6 | Konjenital Kalp Hastalıkları ve Hemşirelik Yaklaşımları | |
7 | Ritim Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | |
8 | Kalp Yetersizliği ve Hemşirelik Yaklaşımları | |
9 | Kalbin Kapak Hastalıkları ve Hemşirelik Yaklaşımları | |
10 | Kalbin Enfeksiyöz Hastalıkları ve Hemşirelik Yaklaşımları | |
11 | Hipertansiyon ve Hemşirelik Yaklaşımları | |
12 | Girişimsel Tedavi Yöntemleri ve Hemşirelik Bakımı | |
13 | Kardiyak Rehabilitasyon | |
14 | Kardiyak Rehabilitasyon |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Glikson, M., Nielsen, J. C., Kronborg, M. B., Michowitz, Y., Auricchio, A., Barbash, I. M., ... & Witte, K. K. (2022). 2021 ESC Guidelines on cardiac pacing and cardiac resynchronization therapy: Developed by the Task Force on cardiac pacing and cardiac resynchronization therapy of the European Society of Cardiology (ESC) With the special contribution of the European Heart Rhythm Association (EHRA). EP Europace, 24(1), 71-164. 2. Badhwar,N. (2010). Ventriküler taşikardi. (Çev: Atalar, E., Yavuz, B.). Crawford,M.H. (Ed.). Ankara: Üçüncü baskı, Güneş Tıp Kitapevleri. 3. Kırılmaz,A. (2013). Atriyal ve ventriküler aritmiler. Kozan,Ö. (Ed.). Temel Kardiyoloji El Kitabı. Ankara: Güneş Tıp Kitapevleri. 4. Hindricks, G., Potpara, T., Dagres, N., Arbelo, E., Bax, J. J., Blomström-Lundqvist, C., ... & Watkins, C. L. (2021). 2020 ESC Guidelines for the diagnosis and management of atrial fibrillation developed in collaboration with the European Association for Cardio-Thoracic Surgery (EACTS) The Task Force for the diagnosis and management of atrial fibrillation of the European Society of Cardiology (ESC) Developed with the special contribution of the European Heart Rhythm Association (EHRA) of the ESC. European heart journal, 42(5), 373-498. 5. Sheinman,M.M. (2010). Atriyal Fibrilasyon. (Çev: Özcan, Ö). Crawford,M.H. (Ed.). Ankara: Üçüncü baskı, Güneş Tıp Kitapevleri. 6. Altıok, M. (2019). Aritmiler ve bakım yönetimi. Özer, S. (Ed.). Olgu senaryolarıyla iç hastalıkları hemşireliği. İstanbul: İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık. 7. Badır,A. (2017). Ritim ve iletim bozuklukları. Karadakovan,A., Eti Aslan, F. (Eds.). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Ankara: Dördüncü baskı, Akademisyen Kitabevi. 8. Kırılmaz,A. (2013). Normal Elektrokardiyografi. Kozan,Ö. (Ed.). Temel Kardiyoloji El Kitabı. Ankara: Güneş Tıp Kitapevleri. 9. Morris,F., Brady, W.J. ve Camm,J. (2010). Klinik Elektrokardiyografi. (Ed: Dursun,Ş.). Amerika: Blackwell Publishing. 10. Ünsar, S. (2017). EKG ve Aritmilerin İzlemi. Durmaz Akyol, A. (Ed.). Yoğun Bakım Hemşireliği. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 11. Lee,B.K., Kowey, P.R. (2010). Supraventriküler taşikardiler. (Çev: Özcan, Ö). Crawford,M.H. (Ed.). Ankara: Üçüncü baskı, Güneş Tıp Kitapevleri. 12. Dentlinger, N., Ramdin, V. (2015). Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. Medical Surgical Nursing. (Çev: Çelik, S., Yeşilbalkan, Ö.U.). Nobel Akademik. 13. Brugada, J., & Grosu, A. (2020). 2019 ESC Guidelines for themanagement of patients with supraventricular tachycardia. European heart journal, 41(5), 655-720. 14. Crawford,M.H., Srivathson, K. (2006). Kardiyolojide tanı ve tedavinin esasları. (Çev: Tayyareci, Y.). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri 15. Davey, P. (2016). Bir Bakışta İç Hastalıkları, Aygencel, G. ve Durusu Tanrıöver, M. (Çev. Ed.) Akademisyen Tıp Kitabevi, 3. Baskı, Ankara. 16. N. ve Ovayolu, Ö. (Editörler). 2017 Temel İç hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar. Genişletilmiş 2. baskı, Adana: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | ||||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | ||||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kardiyovasküler sistemin yapı ve fonksiyonlarını açıklayabilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 1 | 4 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 |
2 | Yaygın kardiyovasküler hastalıkların (akut koroner sendromlar, ritim bozuklukları, kalp yetersizliği, kapak hastalıkları, enfeksiyöz kalp hastalıkları, hipertansiyon vb.) patofizyolojisini ve klinik özelliklerini ayırt edebilir. | 4 | 0 | 3 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
3 | Temel elektrokardiyografi (EKG) bulgularını tanımlayabilir ve sistematik analiz yapabilir. | 3 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 |
4 | Kardiyovasküler bozukluğu olan hastanın hemşirelik tanılamasını yapabilir. | 2 | 2 | 4 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | 3 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
5 | Kardiyoloji hemşireliği alanındaki güncel kılavuzlar ve bilimsel kanıtları klinik karar sürecine entegre edebilir | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 0 | 3 | 3 | 3 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 |
6 | Kardiyoloji hemşireliği alanındaki klinik sorunlara kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 | 5 | 2 | 0 | 2 | 0 | 3 | 5 | 4 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
7 | Mesleki etik ilkeler doğrultusunda hasta güvenliğini ve yaşam kalitesini önceleyerek bakım süreçlerini yönetebilir. | 3 | 2 | 5 | 1 | 0 | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 24 | 48 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |