| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilim İletişimi | ILB 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere bilim iletişimi konusunda temel bilgileri sağlamak, bilimsel okuryazarlık becerilerini geliştirmek ve bilimin toplum üzerindeki etkisini anlamalarını sağlamaktır. Ders, bilim iletişiminin tarihsel gelişimini ve değişen doğasını incelerken, bilim ve iletişim arasındaki ilişkiyi ele alır. Bilim haberi üretim süreci uygulamalı olarak anlatılır.
|
| Dersin İçeriği | Ders, bilimin toplumsal işlevlerine ve özellikle de bilimin/bilginin kamusallaşmasına odaklanır. Bilgi üretim ve dağıtım sürecinde medyanın görevi üzerinde durur ve bilim iletişimi bağlamında bilim insanları, medya ve toplum arasındaki bağları sorgular.
|
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim ve bilim iletişimi kavramlarını tanımlayabilecek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| 2 | Bilim iletişimi konusunu etik, sosyolojik ve psikolojik açılardan ele alabilecek | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| 3 | Bilim iletişimi ile ilgili yaklaşımları ve modelleri tartışabilecek | Tartışma, Problem Çözme, Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Farklı hedef kitlelere bilimsel mesaj vermeyle ilgili zorlukları anlayabilecek ve etkili yollar keşfedebilecek | Problem Çözme, Proje, Mikro Öğretim, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Bilim iletişiminde kullanılan farklı araçları öğrenebilecek: görseller, oyunlar, filmler, etkinlikler, reklamlar, savunuculuk, yeni medya | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
| 6 | Bilim iletişimi çerçevesinde sağlık iletişimi, beslenme iletişimi, çevre iletişimi ve teknoloji iletişimi konularında örnek vaka analizleri yapabilecek | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim Tarihi ve Felsefesi | |
| 2 | Bilim iletişimine giriş. Bilim iletişiminin değişen doğası. | |
| 3 | Bilimin/Bilginin Toplumsal İşlevleri | |
| 4 | Kavramsal Olarak Bilim İletişimi | |
| 5 | Bilim İletişiminin İşleyişi ve Toplumsal İşlevleri | |
| 6 | Bilim İletişimine Kuramsal Yaklaşımlar | |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Bilim İletişimi ve Bilim İnsanları Arasındaki Bağlantılar/İlişkiler | |
| 9 | Bilim İletişimi ve Medya | |
| 10 | Bilim gazeteciliği | |
| 11 | Bilginin Medyada Sunumu ve İlgili Sorunlar | |
| 12 | Bilim iletişiminin alt çalışma alanları: sağlık, ekoloji, kriz haberciliği | |
| 13 | Dijital ve geleneksel medyada bilim haberciliği | |
| 14 | Yapay zeka çağında bilim iletişimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Çiler Dursun, Onur Dursun (2021), Bilim İletişimi, Siyasal Kitapevi Müge Öztunç (2021), Bilim İletişimi: Toplumsal Etkileşim ve Dijital Dönüşüm, Siyasal Kitapevi Frans Van Dam vd.(2022), Bilim İletişimi: Teori Araştırma Uygulama, Sabri Ülker Vakfı
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yeni medya ile ilgili temel kavram ve ilkeleri bilir. | X | |||||
| 2 | Yeni Medya kuramlarını bilir. | X | |||||
| 3 | Farklı dijital içerik formatlarını ve içerikleri iletmek üzere kullanılan çoklu-medya ortamlarının özelliklerini bilir. | X | |||||
| 4 | Yeni medyanın yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
| 5 | Etkileşimli ve katılımcı yeni medya kültürüne özgü süreçleri ve gelişmeleri bilir. | X | |||||
| 6 | Yeni medya okuryazarlığının özelliklerini bilir. | X | |||||
| 7 | Alanına ilişkin çalışma koşullarından ve meslek örgütlenmelerinden haberdardır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilim ve bilim iletişimi kavramlarını tanımlayabilecek | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |
| 2 | Bilim iletişimi konusunu etik, sosyolojik ve psikolojik açılardan ele alabilecek | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
| 3 | Bilim iletişimi ile ilgili yaklaşımları ve modelleri tartışabilecek | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 4 | Farklı hedef kitlelere bilimsel mesaj vermeyle ilgili zorlukları anlayabilecek ve etkili yollar keşfedebilecek | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 5 | Bilim iletişiminde kullanılan farklı araçları öğrenebilecek: görseller, oyunlar, filmler, etkinlikler, reklamlar, savunuculuk, yeni medya | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
| 6 | Bilim iletişimi çerçevesinde sağlık iletişimi, beslenme iletişimi, çevre iletişimi ve teknoloji iletişimi konularında örnek vaka analizleri yapabilecek | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 10 | 50 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Seminer) | 3 | 10 | 30 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||