Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk/İslam Toplumlarının Ahlak ve Hukuk Sistemi Olarak İslam | TAR 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Geleneksel dünyada, tüm milletlerde olduğu gibi, Türklerin de kültürlerini şekillendiren ve hayat tarzlarını belirleyen esas unsurun din, Müslüman Türklerin ise İslam Dini olduğunu, yerli ve yabancı tarihçi ve düşünürlerin eserlerinden yararlanarak öğrencilere anlatmak. Bu sayede Türklerin neyi neden ve ne amaçla yaptıklarını araştırıken, toplumsal hayatın her alanında İslam'ın etkilerini tarihi vesikalarla göstermektir. |
Dersin İçeriği | Geleneksel dünya toplumlarının tümünde olduğu gibi Müslüman Türklerin hayat tarzını belirleyen temel nizam olarak İslam Dininin ilmihal ölçeğinde öğrenilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk toplumlarının zihniyetini kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Türk toplumlarının dinini öğrenme | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Türk toplumlarının hukuki hayatını anlama | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Türk toplumlarının insan ilişkilerindeki prensipleri diğer milletlerle mukayese edebilme | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Başlangıç Bilgileri: TARİH USULÜ VE FELSEFESİ SOSYOLOJİK YAPI VE DEĞİŞİMİ TABİAT/FİZİK KANUNLARI TEMEL BİLGİSİ TARİH NEDİR? DİN NEDİR? MEDENİYET NEDİR? DÜNYA TARİHİNDE ORTADOĞU, AKDENİZ DÜNYASI VE İSLAM | |
2 | İTİKAD: DİN ve DİNE OLAN İHTİYAÇ II. İSLÂM’DA MEZHEPLER III. DİNÎ HÜKÜMLERİN KAYNAKLARI (ŞER’Î DELİLLER) | |
3 | İTİKAD: İMAN | |
4 | İBADET: I. TANIMI II. İSLAM III. TEMİZLİK IV. SULAR V. ABDEST VI. TEYEMMÜM VII. GUSÜL VIII. NAMAZ | |
5 | İBADET: IX. ORUÇ X. ZEKÂT XI. HAC XII. KURBAN XIII. MÜBAREK GÜNLER ve GECELER XIV. YEMİN XV. ADAK (NEZİR) | |
6 | HELALLER ve HARAMLAR: I. TANIMI II. HAYVAN KESİMİ III. AV ve HÜKMÜ IV. ÖDÜNÇ ALIP-VERME V. BAĞIŞ (HİBE) | |
7 | HELALLER ve HARAMLAR: VI. VASİYET VII. BULUNTU EŞYA (LUKATA) VIII. NİKÂH IX. GİYİNME X. ORGAN NAKLİ | |
8 | VİZE | |
9 | GÜNAHLAR: A) Günah Kavramı B) Büyük Günahlardan Bazıları | |
10 | AHLAK: A) Ahlakın Önemi B) Ahlakın Kaynağı C) Ahlakın Müeyyidesi D) Ahlaki Görevlerimiz | |
11 | PEYGAMBERİMİZ HZ. MUHAMMED (s.a.s.): HAYATI | |
12 | II. PEYGAMBERİMİZİN ÖRNEK AHLAKI | |
13 | M. Hayri Kırbaşoğlu, Âhir Zaman İlmihali - Seçmeler | |
14 | Muhammed Yazıcı, Modern Dünya İlmihali: Sorular, Arayışlar, Cevaplar - Seçmeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | "M. Hayri Kırbaşoğlu, Âhir Zaman İlmihali, Ankara Okulu Yayınları Muhammed Yazıcı, Modern Dünya İlmihali: Sorular, Arayışlar, Cevaplar, Ketebe Y. İlmihal, I-II, TDV İSAM Hayreddin Karaman, Anahatlarıyla İslam Hukuku-1-2-3, Ensar Neşriyat Hayreddin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İz Y., www.hayrettinkaraman.net/kitap/tarih Hayreddin Karaman, Aile İlmihali, Timaş Y." |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | ||||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk toplumlarının zihniyetini kavrama | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 3 | 5 |
2 | Türk toplumlarının dinini öğrenme | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 2 | 5 | 5 |
3 | Türk toplumlarının hukuki hayatını anlama | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 2 | 2 | 5 |
4 | Türk toplumlarının insan ilişkilerindeki prensipleri diğer milletlerle mukayese edebilme | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 2 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |