Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tekstil Tasarımında Yapay Zeka Uygulamaları | GTS 540 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin gelişmiş yapay zekâ araçlarını kullanarak sektöre uyarlanabilir koleksiyonlar geliştirebilmeleri ve yapay zekâ destekli tasarım süreçlerini analiz edebilmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu derste öğrencilerin, gelişmiş düzeyde prompt kullanımı geliştirerek MYTH AI aracıyla tematik ve bütünlüklü yüzey tasarımları üretmeleri, oluşturdukları tasarımları tekstil alanındaki farklı kullanım senaryolarına uyarlamaları ve koleksiyon mantığı çerçevesinde bütünsel bir tasarım süreci yürütmeleri beklenmektedir. Öğrenciler, oluşturdukları koleksiyonlarda kullandıkları promptları belgeleyerek, değişim süreçlerini analiz edecek ve üretken yapay zekâ araçlarının tasarıma olan etkilerini değerlendirme yetkinliği kazanacaklardır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | YZ Uygulamaları | Proje, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | YZ Tasarım süreçleri | Deney ve Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Performans Değerlendirme, |
3 | YZ Proje uygulama | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bahar dönemi planı, koleksiyon süreci tanıtımı | |
2 | Gelişmiş prompt kullanımı ve sonuç kontrol teknikleri | |
3 | Desen kompozisyonu, kategori birleştirme, varyant üretimi | |
4 | Doku, motif, renk parametresi ile yönlendirilmiş üretim | |
5 | Dönüşen motif: aynı temanın varyantla geliştirilmesi | |
6 | MYTH AI ile üretim + kullanım senaryosu ilişkisi kurma | |
7 | Tasarımların kumaş, perde, halı, baskı vb. alanlara yansıtılması | |
8 | Ara sunum ve geri bildirim | |
9 | Koleksiyon iskeleti oluşturma: tema, renk, ritim | |
10 | Koleksiyon parçalarının stilistik bütünlükle üretilmesi | |
11 | Aksesuar, kenar bordürü, zemin varyantları ile geliştirme | |
12 | Koleksiyon sunum dosyası düzenleme | |
13 | Kullanılan promptların kaydı, açıklaması, revizyon süreci | |
14 | Koleksiyon sunumu ve dönem sonu değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Özgür Taburoğlu, Yapay Zeka 101, Say Yayınları, 2025. 2. Max Tegmark, Yaşam 3.0: Yapay Zeka Çağında İnsan Olmak, Pegasus Yayınları, 2019. 3. Nick Bostrom, Süper Zeka: Yapay Zeka Uygulamaları, Tehlikeler ve Stratejiler, Koç Üniversitesi Yayınları, 2019. 4. Cem Say, Yeni Dünya Yeni Ağ: Bilgi Biliminin Bakışıyla Evren, Hayat ve İnsanlığın Yükselişi, Destek Yayınları, 2020. 5. Cem Say, Yapay Zekaya Giriş, Hisar Eğitim Vakfı Yayınları, 2023. 6. Cem Say, 50 Soruda Yapay Zeka, Bilim ve Gelecek Kitaplığı, 2018. 7. https://myth-ai.com/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. | X | |||||
2 | Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. | X | |||||
3 | Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. | X | |||||
5 | Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. | X | |||||
6 | Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. | X | |||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. | X | |||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. | X | |||||
11 | Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. | X | |||||
12 | Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
13 | Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
15 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | YZ Uygulamaları | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
2 | YZ Tasarım süreçleri | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | YZ Proje uygulama | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |