Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yapay Zeka Destekli Tekstil Tasarımına Giriş GTS 539 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Üretken yapay zekânın yaratıcı süreçlerdeki rolünü tanıtarak, öğrencilerin yeni nesil tasarım araçlarıyla temel düzeyde yüzey tasarımı yapabilmelerini sağlamak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrencilerin, üretken yapay zekânın temel kavramlarını kavramaları, bu teknolojinin tekstil ve yüzey tasarımıyla ilişkisini analiz etmeleri ve MYTH AI platformunu kullanarak prompt tabanlı yöntemlerle özgün görseller üretebilmeleri beklenmektedir. Öğrenciler; stil, renk ve desen kategorileri üzerinde deneyler yaparak tasarımlar oluşturacak, geleneksel motifleri yapay zekâ ile yeniden yorumlayacak ve bu süreçte yapay zekânın yaratıcı sürece etkisini eleştirel bir bakışla değerlendireceklerdir. Ayrıca, çalışmalarını küçük ölçekli tematik bir koleksiyonda birleştirerek dijital bir sunum dosyası hâlinde düzenlemeleri hedeflenmektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Üretken yapay zeka kullanımı Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Performans Değerlendirme,
2 Tematik kolleksiyon oluşturma Grupla Çalışma, Proje, Portfolyo,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Program tanıtımı, yapay zekâ çağında tasarım yaklaşımı
2 Yapay zekaÜretken yapay zekânın tanımı, kapsamı ve tasarımdaki yeri
3 Yapay zekâ ile yaratıcılık ilişkisi ve sektörel örnekler
4 MYTH AI tanıtımı, arayüz eğitimi ve ilk prompt denemeleri
5 Görsel tabanlı prompt yazımı ve müdahale yolları
6 Desen kategorileriyle üretim: stil, renk, zemin kontrolü
7 Farklı desen varyasyonları ile deneysel üretim
8 Farklı desen varyasyonları ile deneysel üretim
9 MYTH AI ile geleneksel motif yorumlama denemeleri
10 Doku, nakış, brode görünümlerinin üretimi
11 AI özelliklerinin desen etkisine yönelik analiz
12 Tematik küçük koleksiyon oluşturma – I
13 Tematik küçük koleksiyon oluşturma – II
14 "Koleksiyon sunumu ve dönem sonu değerlendirme "
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Özgür Taburoğlu, Yapay Zeka 101, Say Yayınları, 2025.
2. Max Tegmark, Yaşam 3.0: Yapay Zeka Çağında İnsan Olmak, Pegasus Yayınları, 2019.
3. Nick Bostrom, Süper Zeka: Yapay Zeka Uygulamaları, Tehlikeler ve Stratejiler, Koç Üniversitesi Yayınları, 2019.
4. Cem Say, Yeni Dünya Yeni Ağ: Bilgi Biliminin Bakışıyla Evren, Hayat ve İnsanlığın Yükselişi, Destek Yayınları, 2020.
5. Cem Say, Yapay Zekaya Giriş, Hisar Eğitim Vakfı Yayınları, 2023.
6. Cem Say, 50 Soruda Yapay Zeka, Bilim ve Gelecek Kitaplığı, 2018.                                                                               7.          https://myth-ai.com/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. X
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. X
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. X
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Üretken yapay zeka kullanımı 5 5 5 5 5 5 3 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Tematik kolleksiyon oluşturma 5 5 5 5 5 5 3 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 50
1. Proje / Tasarım 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Kısa Sınav 1 10 10
Proje / Tasarım 1 10 10
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
dersAKTSKredisi 6