Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Öğretiminde Maker Hareketi ve Teknoloji Entegrasyonu ILF 539 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELİF ATABEK YİĞİT
Dersi Verenler Prof.Dr. ELİF ATABEK YİĞİT,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Ahmet Burak ŞENÖZ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders ile öğrencilerin fen öğretimi sürecinde teknoloji entegrasyonu ve maker hareketi konusunda bilgi edinmeleri, pratiğe yönelik deneyimler kazanmaları ve uygulama becerileri geliştirmeleri amaçlanmaktadır. 

Dersin İçeriği

Maker hareketinin ortaya çıkışı, temelleri, önemi, fen öğretimine katkıları, fen öğretimine teknoloji entegrasyonunun gereklilikleri ve katkıları, teknoloji entegrasyonu modelleri, STEM, STEAM, üç boyutlu yazıcılar, Arduino, mikrobits, Raspberry pi mikroişlemciler, blok kodlama, arttırılmış gerçeklik uygulamaları, maker etkinlikleri değerlendirme araçları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Maker hareketini ve eğitimdeki rolünü açıklar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Maker hareketine genel bakış, tarihsel süreç, temeller, günümüzdeki durum, maker hareketi ve fen öğretimi
2 Teknoloji entegrasyonu (nedir? neden gereklidir?)
3 Teknoloji entegrasyonu modelleri (TPACK, SAMR, Tasarımla Öğrenme)
4 STEM, STEAM ve maker hareketi
5 Üç boyutlu yazıcılar ve uygulama örnekleri
6 Üç boyutlu yazıcılar ve uygulama örnekleri
7 Arduino mikroişlemciler ve uygulama örnekleri
8 Arduino mikroişlemciler ve uygulama örnekleri
9 Microbits ve Raspberry pi mikroişlemciler ve uygulama örnekleri
10 Microbits ve Raspberry pi mikroişlemciler ve uygulama örnekleri
11 Blok kodlama (Scratch, MBlock) ve uygulama örnekleri
12 Blok kodlama (Scratch, MBlock) ve uygulama örnekleri
13 Maker etkinlikleri değerlendirme araçları
14 Etkinliklerin değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  1. Invent to Learn: Making, Tinkering, and Engineering in the Classroom/S.L. Martinez ve G. Stager/ Constructing Modern Knowledge Press/2019
  2. Digital Fabrication and ‘Making’ in Education /Pauli Blikstein/ In book: FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors (Eds:C. Büching, J. Walter-Herrmann)/ Transcript Publishers/2013.
  3. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK).
  4. Teaching and Learning STEM: A Practical Guide/Richard M. Felder ve Rebecca Brent/Jossey-Bass Inc.Pub./ 2016
  5. Kuramdan Uygulamaya STEM+A Eğitimi/Salih Çepni (Editör) /Pegem Yayıncılık/2023
  6. Teoriden Pratiğe STEM Eğitimi/Bekir Yıldırım/Nobel Akademik Yayıncılık/ 2021
  7. Okul Öncesinden Üniversiteye Kuram ve Uygulamada STEM Eğitimi/Devrim Akgündüz/Seçkin Yayıncılık/2018
  8. A Pedagogy of Multiliteracies: Learning By Design/Bill Cope and Mary Kalantzis (eds)./Palgrave: London/2015
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Maker hareketini ve eğitimdeki rolünü açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
2. Performans Görevi (Uygulama) 20
3. Performans Görevi (Uygulama) 20
4. Performans Görevi (Uygulama) 20
5. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Performans Görevi (Uygulama) 5 7 35
Final 1 15 15
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
dersAKTSKredisi 6