| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Avrupa'da Sosyal Bilgiler Öğretimi | SBE 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; Avrupa ülkelerinde Sosyal Bilgiler öğretimi hususunda tarihsel bir perspektif çıkarmaktır. Ayrıca belirlenen amaçlar arasında bu ülkelerdeki Sosyal Bilgiler öğretim süreci anlamlandırmak ve ülkeler arasında Sosyal Bilgiler öğretimi süreçlerini ders kitapları ve öğretim programları üzerinden karşılaştırmak da yer almaktadır. |
| Dersin İçeriği | Geçmişten günümüze Sosyal Bilgiler öğretiminde yaşanan değişimler ve güncellemeler. Sosyal Bilgiler öğretiminde uygulanan yöntem ve teknikler. Avrupa ülkelerinde Sosyal Bilgiler kapsamında yer alan dersler, öğretim süreçleri ve müfredatları. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Avrupa ülkelerinde Sosyal Bilgiler öğretiminin tarihsel gelişimini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Farklı ülkelerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırabilme ve benzerlik/farklılıkları yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Avrupa ülkelerindeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarını inceleyerek içerik ve pedagojik yaklaşımları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türkiye’deki Sosyal Bilgiler öğretimi ile Avrupa ülkelerindeki uygulamalar arasında karşılaştırmalara yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Sosyal Bilgiler öğretiminde küresel perspektiflerin önemini kavrar | ||
| 7 | Sosyal Bilgiler öğretiminde müfredat tasarımı ve uygulama süreçlerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Avrupa ülkelerindeki Sosyal Bilgiler öğretiminde kültürel çeşitlilik ve çok kültürlü eğitim yaklaşımlarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Sosyal Bilgiler öğretiminde güncel eğilimleri ve gelecekteki yönelimleri tartışır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyal Bilgiler öğretiminin küresel perspektifi ve tanımı. Sosyal Bilgiler Öğretimi alakalı kaynakların tahlili | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 2 | Sosyal Bilgiler öğretiminin tarihçesi ve dünyada Sosyal Bilgiler eğitiminin temel amaçları | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 3 | Sosyal Bilgiler öğretiminde müfredatlarının yeri ve önemi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 4 | Türkiye’de Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 5 | İsviçre’de Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 6 | Kuzey Makedonya’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 7 | Fransa’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 8 | Ara Sınav Haftası | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 9 | Almanya’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 10 | Hırvatistan’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 11 | İngiltere’de Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 12 | Kosova’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 13 | Bosna-Hersek’te Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 14 | İtalya’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Ural, Selçuk (2025). Balkanlarda Sosyal Bilgiler Öğretimi, Duvar Yayınları, İzmir. Bruce A. VanSledright (2002). In Search of America’s Past: Learning to read History in Elementary School. Teacher’s Collage Press. New York and London. Bruce A. VanSledright (2010). The Challenge of Rethinking History Education: On Practices, Theories and Policy. Ruotledge Press. New York. James A. Bank (2017). Multicultural Education, Transformative Knowledge and Action. Teacher’s Collage Press. New York and London. Tekin Çelikkaya, Çağrı Ö. Demirbaş, Tercan Yıldırım, Hamza Yakar (2020). Sosyal Bilgiler Öğretimi II. Mustafa Safran (2021), Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretimi. 5. Baskı. Pegem Akademi. Ankara. Tekin Çelikkaya, Çağrı Ö. Demirbaş, Tercan Yıldırım, Hamza Yakar (2021). Sosyal Bilgiler Öğretimi I. 3. Baskı. Pegem Akademi. Ankara. Cemil Öztürk, Özlem Yiğit (2023). Dünyada Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem Akademi. Ankara. Özlem Bektaş, Refik Turan (2024), Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. ‘. Baskı. Pegem Akademi. Ankara. S.G. Grand ve Bruce A. VanSledright (2025). Elementary Social Studies. Ruotledge Press. New York. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilir, bilgiyi değerlendir, yorumlar ve uygulama yapabilir. | ||||||
| 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilir. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgular, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygulayabilir. | ||||||
| 4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir. | ||||||
| 5 | Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ||||||
| 6 | Sosyal bilgiler eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
| 7 | Sosyal bilgiler eğitimi alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve geliştirebilir. | ||||||
| 8 | Sosyal bilgiler eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | ||||||
| 9 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Avrupa ülkelerinde Sosyal Bilgiler öğretiminin tarihsel gelişimini analiz eder | |||||||||
| 2 | Farklı ülkelerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırabilme ve benzerlik/farklılıkları yorumlayabilir | |||||||||
| 3 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri değerlendirir | |||||||||
| 4 | Avrupa ülkelerindeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarını inceleyerek içerik ve pedagojik yaklaşımları analiz eder | |||||||||
| 5 | Türkiye’deki Sosyal Bilgiler öğretimi ile Avrupa ülkelerindeki uygulamalar arasında karşılaştırmalara yapar | |||||||||
| 6 | Sosyal Bilgiler öğretiminde küresel perspektiflerin önemini kavrar | |||||||||
| 7 | Sosyal Bilgiler öğretiminde müfredat tasarımı ve uygulama süreçlerini değerlendirir | |||||||||
| 8 | Avrupa ülkelerindeki Sosyal Bilgiler öğretiminde kültürel çeşitlilik ve çok kültürlü eğitim yaklaşımlarını analiz eder | |||||||||
| 9 | Sosyal Bilgiler öğretiminde güncel eğilimleri ve gelecekteki yönelimleri tartışır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||