| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Çağdaş Türk Şiiri | TDE 455 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Şiirde modernleşme sorunlarını ve süreçlerini tanıtmak.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Türk şiirinde avangard özellikler, bireyleşme, uluslaşma, biçim-içerik sorunları, geleneksel ve modern anlayışa göre imge ve ses ögelerinin yapısal değeri.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Türk şiirinin cumhuriyet dönemindeki genel akışını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Türk şiirinde modernleşmenin özelliklerini tanımlar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 3 | Geleneksel ve modern şiirin yapısal özelliklerini çözümler. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Şiirdeki ideolojik söylemi çözümler. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 5 | Avangard, deneysel şiir, görsel şiir gibi sıra dışı şiirsel anlayışları saptar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 6 | Modernist anlayışa göre şiirin ses, imge ve anlam ilişkisini ayırt eder. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Modernleşme ve edebiyatta modernleşme. | Ahmet Haşim şiirleri okunacak. | 
| 2 | Modernite, birey ve lirizm. | Faruk Nafiz, Necip Fazıl ve Ahmet Muhip Dıranas’ın şiirleri okunacak. | 
| 3 | Uluslaşma, öteki ve modern şiirdeki temsili. | Milli romantik duyuş tarzının şairleri hakkında bilgi edinilecek, şiirlerinden örnekler okunacak. | 
| 4 | Şiirde ideolojik söylem | Toplumcu gerçekçi şiir örnekleri okunacak. | 
| 5 | Gelenek ve modernlik çatışması. | Garip Önsözü ve Orhan Velinin şiirleri okunacak | 
| 6 | Şiirde deformasyonlar | İmge (imaj, hayal) kavramı hakkında bilgi edinilecek. | 
| 7 | İmgenin şiirdeki yapısal işlevi. | İkinci Yeni akımı hakkında bilgi edinilecek | 
| 8 | Türk şiirinin geleneksel ve modern örneklerindeki imge türleri. | Öğretim üyesi tarafından bildirilecek şiirlerin okunup hazırlanması | 
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Modern sanatlar ve kent bağlamında Türk şiirindeki kent imgesi. | Öğretim üyesi tarafından bildirilecek şiirlerin okunup hazırlanması | 
| 11 | Metafizik gerilimin modern Türk şiirindeki yeri | Öğretim üyesi tarafından bildirilecek şiirlerin okunup hazırlanması | 
| 12 | Görsel şiir. | Öğretim üyesi tarafından bildirilecek şiirlerin okunup hazırlanması | 
| 13 | Deneysel şiir. | Öğretim üyesi tarafından bildirilecek şiirlerin okunup hazırlanması | 
| 14 | Seksen sonrası Türk şiirinde gelişmeler. | Öğretim üyesi tarafından bildirilecek şiirlerin okunup hazırlanması | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Akyüz, Kenan. Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri I  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk şiirinin cumhuriyet dönemindeki genel akışını tanımlar. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | |||||
| 2 | Türk şiirinde modernleşmenin özelliklerini tanımlar. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | |||||
| 3 | Geleneksel ve modern şiirin yapısal özelliklerini çözümler. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | |||||
| 4 | Şiirdeki ideolojik söylemi çözümler. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | |||||
| 5 | Avangard, deneysel şiir, görsel şiir gibi sıra dışı şiirsel anlayışları saptar. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | |||||
| 6 | Modernist anlayışa göre şiirin ses, imge ve anlam ilişkisini ayırt eder. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 40 | 
| 1. Sözlü Sınav | 30 | 
| 1. Ödev | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final | 1 | 5 | 5 | 
| Toplam İş Yükü | 118 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||