| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Ad Bilimi | TDE 382 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Türk dilinin grameri, Dilbilim ve Anlam Bilim derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İLHAN UÇAR | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Türk dünyası ad sisteminin son bulgulara dayalı benimsetilmesi  | 
                                
| Dersin İçeriği | Türk Dünyasında Ad Bilimi sistemi. Türklerde ad verme gelenekleri ve eğilimleri. Yer adlarının verilişinde başlıca etkenler. Ad Bilimi’nin başka ilimlerle alâkası.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Türk Dünyasında Ad Bilimi’nin inkişaf tarihini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Çağdaş Türk Dilinin Ad Bilim sistemini belirler. | Anlatım, | |
| 3 | Türklerde ad verme geleneklerini ve Türk ad bilimi üzerine yapılan çalışmaları örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Türklerde ad verme gelenekleri arasındaki farkları ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Hayvan, yer, kişi adı gibi örnekler derler. | Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Kişi adlarının dil bilim açısından önemini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Çağdaş Türk Dilinin Ad Bilim sistemi | Dilbilimin bir alt dalı olan Ad bilimi konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 2 | Türk Dünyasında Ad Bilimi’nin inkişaf tarihi | Ad bilimle ilgili ilk çalışmalar konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 3 | Türklerde ad verme gelenekleri ve eğilimler | Türklerde ad verme geleneği kopnusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 4 | Yer adlarının verilişinde başlıca etkenler, eğilimler | Yer adlarının verilmesindeki ana etkenler konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 5 | Ad Bilimi’nin ilmi- teorik ve metodoloji dayanağı | Ad biliminin dil bilimi içerisindeki yeri ve önemi konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 6 | Türk Ad Bilim’i üzerine çalışmalar | Türk ad bilimi üzerinde yapılan ilk çalışmalar konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 7 | Ad Bilimi’nin başka ilimlerle alâkası | Ad biliminin başka bilim dallarıyla ilgisi konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 8 | Kişi ad bilimi ( antropnimler) | Kişi adları konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 9 | ARASINAV | Genel konu tekrarı yapmak. | 
| 10 | Kişi adlarının dil bilim açısından önemi | Kişi adlarının dilbilim tarihi içerisindeki yeri konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 11 | Halk ad bilimi ( etnonimler) | Halk ad biiliminin dil bilimi içerisindeki önemi konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 12 | Yer ad bilimi (toponimler) | Yer adlarının dil bilimi içerisindeki yeri konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 13 | Su ad bilimi (hidronimler) | Su ad biliminin dil bilimi içerisndeki yeri konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| 14 | Hayvan ad bilimi( zoonimler),Sema cisimleri ad bilimi ( kosmonimler) | Hayvan ad biliminin dil bilimi içerisinde yeri konusunda ön bilgi sahibi olmak | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1.Aksan, Doğan,Her Yönüyle Dil…TDK Yay.,Ankara, 1998  | 
                                
| Ders Kaynakları | 5.Mehmedoğlu, A., Hatire, A.. Yer adları “ Tarihin Aynası”dır, Türk Kültürü, sayı 437, 1999  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk Dünyasında Ad Bilimi’nin inkişaf tarihini anlatır. | 3 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 | 
| 2 | Çağdaş Türk Dilinin Ad Bilim sistemini belirler. | 3 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 | 
| 3 | Türklerde ad verme geleneklerini ve Türk ad bilimi üzerine yapılan çalışmaları örnekler. | 3 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 | 
| 4 | Türklerde ad verme gelenekleri arasındaki farkları ayırt eder. | 3 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 | 
| 5 | Hayvan, yer, kişi adı gibi örnekler derler. | 3 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 | 
| 6 | Kişi adlarının dil bilim açısından önemini değerlendirir. | 3 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||