| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Şiir Estetiği | TDE 279 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Şiir türünü, diğer yazı ve sanat türlerinden ayırma; farklı şiirler arasında karşılaştırma yaparak yargı üretme becerisi kazandırma  | 
                                
| Dersin İçeriği | Şiirin tanımı yapılır, şiiri diğer sanat ve yazı türlerinden farklı kılan özellikler; metafor, metonim, imge, ses değeri, şiir türleri örnekler üzerinden gösterilir.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Şiir ile diğer yazı ve sanat türleri arasındaki farkları belirleyip sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İmge, metafor, metonim kavramlarını tanımlayıp sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Dilin ses öğesinden yararlanarak oluşturulan ritim ve âhengi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Şiirsel anlam nedir tanımlar, örneklendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Türk ve dünya şiirinden türlü örnekler üzerinde estetik yargı üretir; karşılaştırma yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Şiir nedir? Şiiri diğer yazı ve sanat türlerinden ayıran özellikler nelerdir. | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 2 | Konuşma ve standart iletişim dilinden şiir diline: dilin nesneleşmesi | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 3 | Şiir niçin yazılır? | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 4 | Şiiri kuran üç temel öğe: Dilin imge, ritim ve anlam üreten özellikleri | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 5 | Şiirde resim: İmge | İmge kavramı üzerinde araştırma yapılacak; OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 6 | Şiirde müzik: ses | Ses, ritim, âhenk kavramları üzerinde araştırma yapılacak; OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 7 | Şiirsel anlam; metafor ve metonim | Metafor ve metonim kavramları üzerinde araştırma yapılacak; OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 8 | İnsanın dil, doğa ve toplum karşısındaki duygusal konumu: Duygu ve şiir ilişkisi | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Düşünce ve şiir ilişkisi | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 11 | Şiirde biçim ve içerik ilişkisi | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 12 | Şiirde etkileşim | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 13 | Güzel nedir, şiirde güzelliği sağlayan öğeler nelerdir? | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. | 
| 14 | Genel tekrar ve değerlendirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. M. Orhan Okay, Poetika Dersleri  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Şiir ile diğer yazı ve sanat türleri arasındaki farkları belirleyip sınıflandırır | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | |||||
| 2 | İmge, metafor, metonim kavramlarını tanımlayıp sınıflandırır. | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 1 | |||||
| 3 | Dilin ses öğesinden yararlanarak oluşturulan ritim ve âhengi tanımlar. | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | |||||
| 4 | Şiirsel anlam nedir tanımlar, örneklendirir | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | |||||
| 5 | Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar. | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | |||||
| 6 | Türk ve dünya şiirinden türlü örnekler üzerinde estetik yargı üretir; karşılaştırma yapar. | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 | 
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Final | 1 | 8 | 8 | 
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||